Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt spår över Näringen

Många av företagen på Näringen måste leta nya lokaler.

Orsak: En ny järnväg till hamnen ska fram där de håller till i dag.

Annons

Järnvägstrafiken till hamnen har ökat de senaste åren, men tågen måste vändas innan de kommer ut på Ostkustbanan. Ett nytt spår skulle göra tågtrafiken smidigare. Ännu har Banverket inte bestämt exakt var järnvägen ska gå, men kommunen har ändå gjort ett program för detaljplan som nu gått ut på samråd.

Det är många frågor som måste lösas i den ny detaljplanen.

Där järnvägen kommer att korsa Strömsbrovägen behövs en planfri korsning. Det innebär att Strömsbrovägen ska grävas ner så att vägen kan passera under spåret. Samtidigt måste man ta hänsyn till att flera operatörer har sina bredbandskablar till norra Sverige i Strömsbrovägen och de måste fungera även under ombyggnaden.

Ett annat problem som måste lösas under ombyggnaden är att en stor del av Näringen består av Gävles gamla soptipp och av rivningsmassor från Öster och Söder. Risken för att det finns föroreningar i marken är stor.

Åt nordost gränsar Näringen mot Testeboån och Natura 2000-området Testeboåns delta. Därför vill kommen helst ha kontor i stället för industrier vid Strömmavägen. Man planerar också för ett område där man kan anlägga nya dagvattendammar, och för några nya vägar och cykelvägar i området.

Programmet är ute på samråd till den 4 november.

Annons