Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ockelbo­båt tuff veteran på mässan

Annons

Sjörapport 10 2015.

Båtmässan är här. Skid-VM är över, det är bara Vasaloppet kvar innan ni kan lägga skidorna på hyllan och ta fram årorna. Vi rodde hem några VM-medaljer. Det var marit att slå Björgen, tyckte Kalla efter fristilsloppet. I Högbo kan man börja göra konst av snön (snöskulpturer), man har säkert konst-snö kvar. Mars är en vintermånad men då börjar den riktiga VAB-månaden, Vård Av Båt!

Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är ett av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan, i år 80:e upplagan, som är 15 procent större än tidigare mässor. Kanske får man 100 000 besökare i år. Finnarna har lagt beslag på 3 300 kvad­ratmeter där man visar 99 båtar av totalt 400, varav 100 båtar är nya. Temat för året är Nyhetast som purfärska XO250 från Finland eller nygamla Ockelbo B16AL. Ockelbobåten är en tuff veteran i aluminium, bäst i test i tidningen Båtnytt. På en filmsnutt får man se båten köra rätt upp på graniten, den klarar sig.

Flerskrov är hetare än någonsin och Dragonfly kommer med en ny 25-fotare som passar perfekt in på det enkla och roliga med segling. Båtlivet får inte ta så mycket tid, enklare skötsel, att bli bekvämare är nyckelord i dag. Där passar aluminiumbåtarna in. Kom ihåg att 75 procent av båtarna i landet är motorbåtar kring fem meter långa. Så har vi värstingen på mässan, en Fairline Targa 48GT, 15,5 meter lång, god för 30 knop, prislappen 8,7 miljoner. Men då har man säkert råd med personal som tar hand om båten, det är en marknad som också växer. Nä… tacka vet jag då båtbyggare Magnus Haglund nya snipa. Magnus har tagit fram en replik av Tore Herlins motorsnipa, ursprungligen konstruerad 1933. Materialet är furu med köl, stävar, reling, spant och bottenstockar i ek. Den ytbehandlas på traditionellt sätt med en blandning av trätjära, linolja och balsamterpentin. Flera motoralternativ ges, bensin, diesel eller elmotordrift. Rigg med sprisegel och fock är möjligt att beställa. Nästan alla båtar som tillverkas går söder om Dalälven säger Magnus som byggt båtar sedan 1990. Snipan är mer än tio meter kortare än värstingen. Byggs i Kramfors, bara det.

En nyhet på mässan är Haber 620. Trevlig båt vars återförsäljare Mattias Brundell finns på Lexevägen i Gävle. Djupgående på 32 centimeter med centerbordet uppe. Båten är trailbar. Masten går lätt att fälla.

Tillbehörsmontrarna är gigantiska. Här gäller det att veta vad man ska titta på. Annars blir det som i Ullared att man köper en massa grejer som man inte behöver. Som bäddset med en Heidenstamfyr tryckt på påslakanet, motivet är fyren Pater Noster, man får be en bön att man slocknar mellan dom lakanen. Eller varför inte ett armband och en burk sardiner med skeppargubbe på. Allt går att sälja…

Kungliga Motorbåtsklubben KMK fyller 100 år och visar upp sig tillsammans med Classic Boat Show. KMK startades för att samla och organisera motordrivna fritidsbåtar som en resurs för kriget. Det är kul att titta på gamla mahognybåtar och racersnurror.

Åsa Romson kommer till Miljö & Hållbara Hav och berättar om bottenfärger, nää… förlåt, jag skojade bara. Toatömning och giftiga bottenfärger tas upp på ett seriöst seminarium den 8 mars. Flera andra intressanta seminarier finns att lyssna på under kommande vecka, ett exempel är Sven Yrvind som filosoferar 3 mars klockan 18.00.

Gävle kommun är med tillsammans med Jungfrukusten. Nästa år kan Gävle presentera en gästhamn i Gavleån på mässan. Det blir spännande.

Dykare Åhrman dök aldrig upp på mässan i år, han var upptagen…

Panta rei

Lasse Halvarsson

Annons