Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ockelboskotern – tidernas kultföremål

Härom veckan öppnade Ockelbo Expo portarna till Wij valsverk och ett stycke industrihistoria. Här berättas historien om Erik Lundgrens Ferrari, Ockelbobåtarna och Ockelboskotern.

Annons

Tre entusiaster, Erik Anderson, Stig Wickström och Per Wilhelmsson, har startat föreningen Ockelbo Expo.

Målet är att visa både gammal och modern industrihistoria från Ockelbo, att bevara minnet och exponera dagens produkter.

Att det blev plastindustrin som fick inleda var mer en slump.

– Här fick vi tag på både en bil, skoter och båt så det passade bra, säger Erik Andersson.

Historien om plastindustrin startade när Erik ”Ockelbo” Lundgren, välkänd racerförare, började tillverka plastkarosser utifrån en Ferrari Mondial årsmodell 1954.

Den första var beställd av en fartygsingenjör 1956 men den köptes tillbaka och ställdes undan 1959.

I dag rattas bilen av sonen Erik Lundgren och i maj i år kontrollbesiktades bilen utan anmärkning. Sammanlagt byggdes ett 40-tal karosser och tillverkningen lades ner 1966-67. Även en liten modell av Ferrarin tillverkades. Den fanns bland annat på en karusell i Furuvik

Men redan 1959 började en framgångsrik tillverkning av plastbåtar och den pågick i 20 år. Båtarna blev mycket populära och fanns i många modeller från enkla plastroddbåtar till dagskryssare.

– Det tillverkades även ett par modeller av segelbåtar, säger Stig Wickström.

Enligt sägen ska en Ockelbobåt även ha funnits med i en Elvisfilm, men Stig kan inte verifiera berättelsen. En framtidsmodell, en katamaran, tillverkades också.

Den finns bevarad och restaurerad och nu hoppas Per Wilhelmsson att den kan visas upp den 13 september då Ockelbobåten fyller 50 år, samma dag som det är skördefest på närbelägna Wij Trädgårdar.

Kanske mest känd är ändå den skotertillverkning som Erik Lundgren startade tillsammans med Eskil Carlsson, Tage Lindström och Waldemar Lindström. De hade 1962 i ett teveprogram sett en kort sekvens med en maskin som kördes på snö och sedan var planerna igång.

Den tomma mejerilokalen blev skoterfabrik och dagen före julafton 1963 levererades den första skotern till en korvhandlare i Kiruna.

Under nästa säsong tillverkades 149 skotrar och med tiden fick man bukt med de barnsjukdomar som fanns så Ockelboskotern blev känd som en driftsäker skoter. Arbetsmaskinerna fanns hos Televerket, polisen och försvaret och fungerade i alla väder.

– Det kan man se när isbjörnsinventerare åkte på en Ockelboskoter som de litade på skulle starta direkt om björnen anföll, säger Erik Andersson.

Sammanlagt tillverkades 48 400 skotrar fram till 1989–1990 då företaget köptes upp av finländska Lynx.

Genom åren har det tillverkats 14 olika modeller, men alla har haft orange huv, en färg som syns bra på fjället. Och efter tv-serien ”Pistvakt” har Ockelboskotern stärkts som kultföremål.

Den moderna plastindustrin står två yngre plastföretag för – Ockelbo Plastindustri AB och Forma Plast.

Ockelbo Plastindustri tillverkar vattenrutschbanor och Forma Plast bland annat avfallstunnor för returburkar, en räddningsväska och delar till snökanoner och skydd för elektrisk utrustning.

På både skotrar och båtar hade Erik Lundgren en speciell Ockelbo-logga med ett brett ovalt O. Även logotypen har fått nytt liv när Mikael Olsson lanserat olika artiklar med den. Premiär hade han vid årets Ockelbomarknad med en kollektion med t-tröja, ryggsäck och keps.

De tre entusiasterna hoppas nu på större lokaler. Uppslag saknas inte och de ser sin insats som ett fönster för näringslivet i kommunen.