Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Okunskap om flickors ADHD

Sara Bylund och Isabelle Gustafsson vill med sitt projektarbete uppmärksamma tjejer med ADHD.

Det har de lyckats med. Och under tiden har Isabelle Gustafsson fått veta att hennes svårigheter beror på ADHD.

De går i trean på Borgarskolan och berättade i går för en nästan fullsatt aula på Vasaskolan om ADHD. Sara Bylund har erfarenheter av hur hennes lillasyster har det och Isabelle Gustafsson upptäckte en exakt beskrivning av sin egen situation i en av böckerna hon läste för arbetet.

Det gav henne kraft att återigen söka hjälp och i december fick hon bekräftat att hon har ADHD.

De ville ta reda på varför så få tjejer får en diagnos och chans till rätt hjälp. Okunskap är en förklaring.

– Och även att tjejer kan ha andra symptom, säger Sara Bylund.

Samma beteende hos en kille och en tjej framkallar också olika reaktioner från omgivningen säger de.

Isabelle Gustafsson berättar att hon avfärdades med att hon hade bra betyg i skolan. ”Det fungerar ju”, fick hon höra på hälsocentralen.

– En gång sa de att jag skulle skaffa en lugn pojkvän, berättade hon på scenen, där Sara Bylund intervjuade henne och skolkamraten Amanda Wickström om ADHD.

De har mött mycket oförståelse och har själva tyckt att det är jobbigt att ha svårt med koncentration, att sitta still och i Amandas fall tidsuppfattning och i Isabelles fall kontrollbehov och orimligt höga krav.

– Man får mycket skäll, man får mycket negativ bekräftelse. Man har inte så bra självkänsla även om det ser ut så, berättade Isabelle Gustafsson för publiken.

Men ADHD:n har också ett pluskonto. De är sociala, glada och tycker om att umgås med andra berättade de.

Sara Bylund och Isabelle Gustafsson vill öka kunskapen om tjejer med ADHD och ordnade därför föreläsningskvällen, där också Maria Andersson delade med sig av erfarenheter, råd och fakta till de inbjudna lärarna och förskollärarna.