Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Om turistbroschyrer

Annons

När kommunen ger ut en turistbroschyr är det mer regel än undantag att den blir omdebatterad.

Så tycks fallet vara även i år, där GD:s kulturredaktör på sedvanligt maner letat fram alla skönhetsfläckar.

Men nu är det ju inte kulturredaktörer eller infochefer som avgör en broschyrs värde i den totala marknadsföringen. Det gör målgruppen, i första hand besökare, i andra hand Gävleborna själva.

En liten nu antik historia från GästrikeGuiden 1982 om gästrikekommunerna och Älvkarleby kan vara på sin plats. En folder i fickformat på 100 sidor om sevärdheter, boende, öppettider o.s.v. Ett omfattande arbete med datainsamling påbörjad redan 1981. Det blev många korrektur innan alla bitar var på plats.

Men oj vilket liv det blev. Ilskna telefonsamtal och jag vill minnas kritiska insändare i båda tidningarna.

Sevärdheter fattades, öppettider var fel och en idog läsare hade konstaterat att ”abborre” var felstavat på 13 ställen.

I mars 1983 samlades Sveriges turistriksdag i Göteborg. Sveriges turistjournalister utsåg då också Sveriges bästa turistbroschyr under 1982 – GästrikeGuiden. Motiveringen var att ”inom ett litet behändigt format redovisas en fullständighet i presentationen av resmål och sevärdheter. Här finns en upptäckarglädje som lockar till nya upplevelser. Presentationen på två utländska språk med mindre stil ger bra överskådlighet. God struktur, lätt att hitta. Värdig vinnare”.

Ärligt talat tycker jag turistjournalisterna gjorde ett gott val.

Tomas Palm

Turistansvarig 1982

– men rätt ska vara rätt, det var Christina Forsberg och Birgitta Holmgren som gjorde grovjobbet.

P.S. Bifogade broschyr GästRike 1993/1994 är upplaga 2, där de flesta av föregående upplagas felaktigheter finslipats.