Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Operasupé med tempo och inlevelse

MUSIK: Camilla Dal om Gävleoperans supé på Söders Källa.

Annons

Med ett sting i hjärtat minns jag Gävle Musikdramatiska teaters uppsättning av Tosca i Staffanskyrkan förra året. En fin version av Puccinis opera som publiken svek, konkurs följde.

Gävles operaentusiaster tycks dock ha en okuvlig förmåga att omgruppera sina styrkor och ta ton på nytt. När Gävleoperan, med sopranen Matilda Orrling i spetsen, bjöd in till operasupé på Söders källa på fredagen blev det fullsatt. Glasklirr, mingel, doft av mat och hög stämning, publiken flockades och hade dessutom uppenbarligen mycket roligt. Men så är också, som det visade sig, humor och inlevelse Gävleoperans främsta sida, vilket kompenserar för att andra resurser, exempelvis på röstsidan, inte alltid är lika starka.

Med gott humör och känsla för tempo kommer man långt, även om jag måste erkänna att operett mer var min mormors grej än den nånsin varit min. Det finns hur som helst en operettradition i Gävle som sträcker sig långt tillbaka i tiden.

Kvällen inleds och avslutas med festscener ur Johann Strauss den yngres operett ”Läderlappen”. Däremellan en lång rad tablåer och kända melodier. Matilda Orrling gör en duett med John Haque ur Verdis ”Aida”, dramatisk på ett stillsamt vis och Anna-Sara Berencreuz river ner applåder med sin tolkning av ”Muzettas vals” ur Puccinis ”La Boheme”.

Björn Selim visade prov på god publikkontakt i ”Katalogarian” ur Mozarts ”Don Giovanni”.Huvudtema för kvällen är en hel räcka melodier med havet som tema. Anna-Sara Berencreutz och Jana Lind gör några scener ur Puccinis ”Madame Butterfly”, bland annat ”Blomsterduetten”. En tur till Venedig och Offenbachs ”Hoffmanns äventyr” i ”Spinnkören”, där kvinnorna väntar med sitt garn.

I operans värld är rollerna givna en gång för alla, så när männen kommer in är det i sydvästar och matroskostymer. Efter flera mer eller mindre komiska och fartfyllda äventyr till sjöss landar det hela i Bizets ”Pärlfiskarna”.

Finalen bjuder på fler örhängen ur Läderlappen, där John Haque river ner applåder med en fräck Elvisimitation, Jana Lind visar prov på sin skådespelartalang och Matilda Orrling tar i med kvällens allra högsta ton. Nästa höst sätter sällskapet upp ”Läderlappen” i sin helhet, vilket bör passa den operettglada publiken.

OPERA

Operasupé med Gävleoperan

Solister: Matilda Orrling, Anna-Sara Berencreuz, Lykke Silverbrand, Jana Lind, Björn Selim, John Haque tillsammans med Gävleoperans ensemble.

Samuel Skönberg, piano

Söders källa, Gävle, 11/11

Läs mer: Matilda Orrling presenterar en nyhet från Gävleoperan