Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alliansen ger mer till järnvägen

Annons

Om tidigare socialdemokratiska regeringar hade prioriterat infrastrukturen hade flaskhalsproblemen varit färre och tillförlitligheten större idag, skriver Anders Jansson

Ulla Andersson och Siv Holma, Vänsterpartiet, hävdar i en debattartikel i GD i söndags att Alliansen har tappat förmågan att se vad som behövs för järnvägen.

Ett mera felaktigt påstående får man leta efter. Deras förslag på lösning är ju inte så förvånande, återreglera och förstatliga järnvägen. Åter till SJ-brunt! Det är inte problemet, för om tidigare socialdemokratiska regeringar hade prioriterat infrastrukturen hade flaskhalsproblemen varit färre och tillförlitligheten större idag.

Järnvägen i Sverige ska kännetecknas av hög säkerhet, kvalitet och punktlighet. För detta krävs en infrastruktur av hög kvalitet. Jämfört med föregående mandatperiod har Alliansen totalt sett fördubblat anslagen för järnvägsinvesteringar och ökat drift- och underhållsanslagen med över 25 procent.

För perioden 2010-2021 kommer Alliansen att satsa 497 miljarder kronor på infrastrukturen (inklusive medfinansiering). Detta är en historiskt stor satsning på många viktiga projekt runt omkring i landet. Satsningarna kommer att ge ett mer tillförlitligt järnvägssystem där växlar inte krånglar, flaskhalsar byggs bort och en infrastruktur som fungerar året runt.

Att tidigare regeringar inte tagit tag i dessa problem är oansvarigt mot alla som dagligen använder sig av järnvägssystemet. Alliansen ser problemen och åtgärdar dem.

Anders Jansson, M

Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons