Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är snurrigt, orimligt och hänger inte ihop

/
  • Syftet måste vara att underlätta omställningen av fordonsflottan, inte att straffa bilisterna och att sätta människor i skuld, skriver debattörerna.

Vi behöver långsiktiga effekter för miljön – inte dyr symbolpolitik. MP/S-regeringens senaste giv inom miljöpolitiken är att ge landets kommuner möjlighet att förbjuda dieseldrivna personbilar i stadskärnorna, skriver Lars Beckman och Ann-Charlotte Hammar Johnsson, M.

Annons

Bland annat i Stockholm har den styrande vänstermajoriteten förslag om att ett dieselförbud ska införas till 2020, när de så kallade miljözonerna utvidgas vilket innebär att 100 000 bilägare antingen stängs ute från städerna eller tvingas investera i en ny bil.

Först kommer det uppmaningar från bilbranschen och politiska företrädare att människor ska köpa en miljödieselbil och nu ska de i stället fasas ut och förbjudas. Det är snurrigt, orimligt och hänger inte ihop.

Med förslaget om dieselförbud kommer samtliga dieselbilar som inte har den senaste reningen, Euro 6-klassen, att förbjudas vilket innebär att den som nyligen köpt en dieselbil måste köpa en ny bil. Därtill är omställningsperioden oerhört kort.

Många familjer kämpar för att få ekonomin att gå ihop, sparar och tar lån för att ha råd att finansiera ett bilinköp men med regeringens kortsiktiga miljötänkande sätter man enskilda människor i kläm efter att tidigare ha uppmanat dem att köpa en miljödieselbil.

I stället behöver vi tänka långsiktigt för att förbättra miljön, genom att fortsätta kombinera minskade klimatutsläpp och bilars påverkan med en inriktning som inte ruinerar familjer eller straffar bilen i sig.

I Gävleborg är oerhört många människor beroende av bilen för att klara sin vardag, ta sig till jobbet, hämta och lämna barn i skolan och på förskola samt för att kunna handla. Miljön räddas därför knappast av att vi tar bort dieseln. Den som tror det väljer att blunda för de verkliga problemen.

I stället för att förbjuda dieselbilar skulle man kunna ställa krav på biltillverkarna att korrigera bilar som har sålts med en missledande miljöinformation och/eller att uppmana bilister att köra HVO-diesel.

Sverige är redan ett föregångsland på klimatområdet. Försäljningen av supermiljöbilar, laddhybrider och elbilar har utvecklats mycket snabbt under senare år. Inte minst supermiljöbilspremien har bidragit till denna positiva utveckling.

I Skåne säger ett flertal kommuner glädjande nog nej till regeringens förslag – såväl Malmö, Lund som Helsingborg avvisar bestämt att införa en ny miljözon som förbjuder vanliga dieselbilar. Självklart måste även våra kommuner i Gävleborg också säga nej till miljözoner.

Symbolpolitik leder knappast till att vi förbättrar miljön. Vi ska i stället fortsatt satsa på att utveckla supermiljöbilspremien till dess att ett väl fungerande teknikneutralt, klimatsmart och effektivt bonus–malus-system är på plats. Syftet måste vara att underlätta omställningen av fordonsflottan, inte att straffa bilisterna och att sätta människor i skuld.

Lars Beckman, M

riksdagsledamot Gävleborg,

Ann-Charlotte Hammar Johnsson, M

riksdagsledamot Skåne

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons