Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår för Ostkustbanan

Gävle-Härnösand är i dag landets mest belastade enkelspåriga järnväg, skriver Elin Lundgren, S

Annons

Nyligen lämnade regeringen sina besked vad gäller infrastruktursatsningar. De lägger till mer pengar för både järnväg och vägar. Exakt vad pengarna ska gå till står inte att läsa på regeringens hemsida, men det står att inriktningen ger en möjlighet att prioritera viktiga godsstråk.

Ett av de viktiga godsstråken vi har i Sverige är Ostkustbanan. En sträckning som i dag saknar dubbelspår. Nu byggs ett antal mötesstationer, men dessa är långtifrån nog för att möta de behov som basindustrin i norr har. Företagens framtidsplaner innebär en ökning av godsvolymerna med 50 procent fram till år 2025.

I dag ser vi att restiderna för persontrafiken förlängts från tre timmar till 3 timmar och 40 minuter jämfört med 1997. En negativ trend, för en region som är starkt beroende av pendling för att kunna ta sig till arbete och studier.

Investeringar i ett dubbelspår på Ostkustbanan Gävle-Härnösand är en grundläggande förutsättning och måste ses som en följdinvestering för att nå den nya Botniabanans fulla potential. Om denna investering inte genomförs fullt ut saknas fortfarande ett fungerande system för godstransporterna från basindustrin i norr.

Sträckan är landets mest belastade enkelspåriga järnväg. Trafikprognosen för 2020 är 100 tåg per dygn. Nuvarande enkelspår kan knappt hantera dagens person- och godstrafik på 65 tåg per dygn. Fortsatt utveckling av gods- och persontrafik omöjliggörs av nuvarande kapacitetsbrist.

En etappvis dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan måste sätta igång omedelbart. Utrednings- och planeringsarbeten måste påbörjas omgående så att en dubbelspårsutbyggnad i etapper kan påbörjas tidigt i nästa planeringsomgång 2014-2025. Brist på transportkapacitet ska inte få begränsa utbudet från svensk basindustri och hämma regional utveckling i en stor del av landet.

Elin Lundgren

Riksdagsledamot, S

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons