Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elbilar bättre än dubbfritt

Annons

Dubbfria vinterdäck kan förvärra hälsoeffekterna med tanke på den ökade olycksrisken, skriver Andreas Larsson, Gävle

Moderaterna Lars Beckman och Ulf Berg argumenterar mot dubbfria vinterdäck i en debattartikel i GD 11/12.

Men det finns fler argument än de som tas upp.

Till att börja med har vi en ovetenskaplig lagstiftning. Forskning från bland annat Karolinska institutet och USA visar att det är de minsta partiklarna, de i nanostorlek, som är de allra farligaste. Därför blir det vanskligt när lagstiftningen enbart tar hänsyn till den totala mängden partiklar.

Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI har tillsammans med Lunds och Linköpings universitet kommit fram till att odubbade däck skapar minst lika många nanopartiklar som dubbdäck.

Den största källan till nanopartiklar är dock inte däcken utan förbränningsmotorerna.

Partikelfiltret som sitter i dieselfordon och som ska rena avgaserna klarar inte heller av att filtrera bort de skadligaste nanopartiklarna, de är helt enkelt för små och smiter igenom filtret. Det finns partikelfilter på gång som klarar det men dagens bilar gör det inte. Förbränningsmotorer som drivs på andra bränslen är inte något undantag.

Vill man förbättra de negativa hälsoeffekterna från trafiken så är dubbfria däck ingen lösning utan kommer sannolikt att förvärra hälsoeffekterna med tanke på den ökade olycksrisken.

I stället bör man fokusera på att minska trafikmängden eller övergå till elfordon i den mån det går.

Vi stadsbor bör även välja cykel eller kollektivtrafik betydligt oftare.

Det EU-direktiv som styr vår lagstiftning måste också förändras så mer fokus läggs på de skadliga nanopartiklarna.

Andreas Larsson

Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons