Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förkorta vilda djurs lidande

/
  • Höst och viltolyckorna ökar. Samtidigt finns det jägare som vägrar eftersök av trafikskadade djur.

Det finns jägare som bojkottar eftersök av trafikskadade djur, skriver Ulf Stridsberg, Storvik, med flera

Annons

Hösten är en tid då viltolyckor i trafiken ökar och så är det varje år.

För jaktintressets skull, och icke biologiskt motiverat, har vi överstora klövviltstammar som är inblandade i cirka 40 000 trafikolyckor årligen.

Samtidigt finns det jägare som, på initiativ av yrkesjägaren Thomas Ekberg och den så kallade Svenljungagruppen, vägrar utföra eftersök av trafikskadade djur på flera håll i landet. Detta trots att Jägareförbundet har ett uppdrag att tillhandahålla välutbildade eftersöksekipage. Något som ingår i det så kallade allmänna uppdraget och som förbundet årligen får runt 50 miljoner för ur viltvårdsfonden.

Men detta fungerar i dagsläget inte som det är tänkt i hela landet och särskilt inte i norra Dalarna. I Gävleborgs län fungerar eftersöksorganisationen som helhet bra, men även här finns det jägare som anslutit sig till bojkotten.

När innebörden av vård i begreppet viltvård verkligen får en reell betydelse, att förkorta vilda djurs lidande i samband med viltolyckor, då vägrar dessa eftersöksstrejkare att utföra det som förväntas. Man sviker sitt jägaruppdrag och man sviker samhällets förtroende.

Istället lägger man eftersöksbehovet i den verktygslåda man skramlar med för att, med trafikskadade djur som gisslan, tvinga politiker att ta beslut som gynnar egna jaktpolitiska intressen. Man vill ha mindre konkurrens om bytesdjuren genom politiska beslut om färre stora rovdjur och då särskilt varg.

Så kan vi inte ha det! Trafikskadade vilda djur ska inte behöva utstå onödigt lidande och våra politiker ska inte ta politiska beslut under påverkan av utpressning.

För att komma ifrån denna situation, stoppa detta djurplågeri och för att uppnå nödvändig kvalitet på eftersöksverksamheten, måste eftersök vid trafikviltolyckor bli ett ansvar för myndigheter, både finansiellt och operativt.

Länsstyrelserna och dess fältpersonal ligger närmast till hands för uppgiften. Uppskattningsvis kommer det att kosta runt 3 miljoner per länsstyrelse att anställa de eftersöksekipage som krävs.

Medel för att bekosta eftersöksverksamheten skall, som den viltvårdsåtgärd det är, givetvis tas ur den statliga viltvårdsfonden som innehåller de pengar som årligen betalas in av de som vill jaga, genom att man löser ett obligatoriskt statligt jaktkort.

Behövs mer pengar i viltvårdsfonden genom beskrivet förlag, regleras det genom en justering av kostnaden för det statliga jaktkortet.

Uffe Stridsberg

Leif Holst

Svenska Rovdjursföreningen Gävleborg

Sven Stensson

Ordförande

Sven-Erik Alhem

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons