Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höj lärarlönerna

Annons

Hur vet man att jorden är rund eller hur vet man att väte är den lättaste gasen?

Alla vet att så är fallet – men hur vet man det med säkerhet? Det måste finnas någon i skolan som vet hur man kommer fram till svaret.

Lärarbristen i NO och Teknik gör att framtidens elever kan få svårt att orientera sig i de naturvetenskapliga ämnena. Läget är akut.

Totalt avslutade 27 högstadielärare i NO/Teknik sin lärarutbildning i våras. Av dem var bara fyra kemilärare och sju fysiklärare. Om inte trenden snabbt kan vändas blir det snart helt omöjligt att hitta behöriga ersättare till de lärare som pensioneras inom dessa ämnen.

För att fler ska vilja bli lärare måste de bästa förmågorna lockas till yrket. Då måste också lärarlönerna komma ikapp andra jämförbara yrkesgrupper som ingenjörer och ekonomer. Först då kan intresserade naturvetare lockas att bli lärare.

Med kunniga och entusiastiska lärare kan kunskapsresultaten höjas och flera elever lockas in på den tekniska och naturvetenskapliga banan. Med fler naturvetare som brinner för sitt ämne kan vårt land få nya förmågor som Linné, Celsius och Nobel.

Sveriges kommuner måste säg ja till höjda lärarlöner för Sveriges framtida konkurrenskrafts skull.

Britt-Marie Westman

Lärarförbundet i Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons