Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga raviolilösningar för Sandvikens skolor!

Sandviken skulle kunna vara en kommun som satsar på lärarlönerna, skriver Gerd Troeng, ordförande för Lärarnas Riksförbund i Sandviken

Annons

För att säkra en god lärarförsörjning och kvalité i svensk skola måste åtgärder vidtas på både central och lokal nivå. Många faktorer spelar in för att vi ska återupprätta den position i internationella undersökningar vi hade för 20 år sedan.

Allt färre ungdomar väljer läraryrket. Det kommer att bli svårt för kommuner att rekrytera lärare, samtidigt som vi står inför stora pensionsavgångar.

I Sandvikens kommun kommer cirka 160 lärare att gå i pension den närmaste femårsperioden år. Vid högskolorna i vårt närområde står många platser tomma på lärarutbildningarna.

Speciellt gäller detta ämneslärarutbildningen som riktar sig mot årskurs 7-9 samt gymnasiet och i synnerhet utbildningen inom naturvetenskapliga ämnen. Vid Högskolan i Gävle började i höstas 25 studenter på ämneslärarutbildningen där det fanns plats för 330!

Varför är läraryrket inte attraktivt? Viktiga faktorer när unga väljer yrke är arbetsvillkor och lön. Man hör om oordning i klassrum och att lärarna är den förlorande parten i slaget om klassrummet, om alltmer betungande administrativa uppgifter på bekostnad av lektionsförberedelser och samtidigt ökad undervisningstid. Inte minst spelar en låg ingångslön och en dålig löneutveckling in. Lärarna ligger i bottenskiktet vad gäller löneutveckling de senaste 15 åren.

Sandviken skulle kunna vara en kommun som satsar på lärarlönerna, inte enbart som en insats för att öka läraryrkets attraktivitet, utan framför allt som ett sätt att öka måluppfyllelsen.

Snegla gärna på Kalmar kommun där ordföranden i barn- och ungdomsnämnden förra året var med och såg till att lärarna i snitt fick över två procent mer än vad det nationella avtalet angav. Kommunfullmäktige avsatte en extra pott för lokal lönebildning som bland annat skulle gå till höjda lärarlöner.

Skulle man fortsätta några år med en sådan satsning har man en tydlig avbetalningsplan för en justering av lärarlönerna, som de båda lärarförbunden efterfrågar! En bättre investering är svårt att tänka sig!

Lärarnas Riksförbund vill även kämpa för undervisningskvalitén i skolan.

Undersökningar visar hur elevernas kunskaper urholkas. Enligt senaste Pisastudien saknar var fjärde 15-årig svensk pojke funktionell läsförmåga. Och de sämsta eleverna har blivit sämre.

Att det är innehållet i lärarens undervisning som ger kvalitén är väl ganska självklart, eller hur? Sämre förberedda lektioner ger sämre kvalité på undervisningen. Men för- och efterarbete kräver också tid. Vi vill ha mer tid för varje elev. Varje elev har olika behov av stöd och behöver undervisning efter just sin kunskapsnivå.

Vi kan jämföra med ett vardagligt exempel som de flesta känner till, nämligen den totala tiden för middagen i familjen, där den gemensamma måltiden vid bordet är en fastställd tid.

Tiden jag har kvar till att handla, laga maten och sedan diska och plocka undan påverkar mitt val av middagsmat. Om det saknas tid att för- och efterarbeta middagen så väljer jag en enkel lösning. Kanske en burk Ravioli? På papptallrikar i värsta fall. Inte individualiserat, smakfullt och näringsriktigt kanske, men väldigt kostnadseffektivt. Det är billigt, familjen får mat, de blir mätta och det går fort.

Sedan har vi ju i familjen även "BBSM", det vill säga. Barn i Behov av Särskild Mat… Ja, hade jag haft mer tid så hade de naturligtvis fått mat efter sina behov, men nu har jag ju inte det. Kanske kan jag nästa dag micra en vegetarisk djupfryst pizza till alla, så tillgodoser jag vegetarianens behov i alla fall. Jag gör detta fast jag är medveten om att middagskvalitén blir klart lidande och det blir svårt att nå upp till tallriksmodellens mål och tillgodose alla vitaminbehov.

Sådana "raviolilösningar" vi vill inte ha i skolans värld! Skolan får den kvaliet som motsvarar de förutsättningar som ges för att låta eleverna nå målen.

Gerd Troeng

ordförande för Lärarnas Riksförbund i Sandviken

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons