Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentvägledning en rättighet

Annons

Konsumentvägledningen i Gästrikekommunerna är föredömlig, skriver Jan Bertoft

I dag ställs konsumenter inför mer och mer komplicerade val i samhället och ibland behöver vi alla råd från en kompetent och tillgänglig konsumentvägledning. Men en mycket tydlig trend är att samverka med andra kommuner för att effektivisera konsumentrådgivningen, från 32 kommuner för tio år sedan till inte mindre än 155 kommuner 2011.

Ett gott exempel på en sådan finns här i Gävle som samarbetar med Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby. Här har verksamheten ett gott stöd av kommunens politiker och ger medborgarna god service – både förebyggande arbete och rådgivning. Så ni som bor i Gävleborgs län kan skatta er lyckliga då ni har tillgång till sammanlagt 150 rådgivningstimmar. Vissa kommuner erbjuder bara vägledning någon enstaka timme i veckan, en sorts halvhjärtad alibi-verksamhet för att slippa bli utpekad för att helt sakna service.

En kartläggning från Sveriges Konsumenter och Konsumentvägledarnas förening visar att 84 kommuner ligger under skamgränsen eller helt saknar konsumentvägledning. Genomgången av de 290 kommunerna visar att under tre år har det varit ungefär lika många som hamnat under skamgränsen. Förra året var det 66 och året innan ett 80-tal. Fortfarande är det alltför många konsumenter som i dag är maktlösa när de behöver veta sina rättigheter.

Detta är en fråga om rättvisa. Bristen på konsumentverksamhet drabbar invånarna, inte minst dem med svag ekonomi. Det innebär att konsumenternas makt – som behöver stärkas – i stället minskas. Det är oacceptabelt.

Att vara konsument blir allt mer komplext. Förutom att välja elleverantör, pensionssparande och teleoperatör har du möjlighet att handla över gränser, utnyttja konkurrens och handla på internet. Det är mycket att sätta sig in i, mycket att man ska kunna och vara förberedd på. Fler val ökar risk för fällor. Samtidigt som många okunniga säljare inte vet vad som gäller. Samtidigt som reklamen hittar nya vägar. Samtidigt som det kommer nya former av rena bedrägerier.

Mycket av problemen handlar också om enskilda företagares agerande, och då hjälper inte faktaspäckade internetsidor eller allmänna råd i broschyrer. Då behövs någon att ringa eller skriva till, en oberoende expert, som har kännedom om lokala handlare och lokala förhållanden. Att gå till advokater för sådan hjälp har få råd med. Dagens modell är framgångsrik. Varje år ges råd kring 100 000-tals tvister landet runt som bidrar till lösningar. Det blir snabbt, effektivt och billigt för samhället. Bara genom att finnas till bidrar konsumentvägledningen till en lokal skärpning.

För att få en rättvis konsumentrådgivning har konsumentminister Birgitta Ohlsson beslutat att utreda frågan så att oavsett var i landet man bor ska man ha tillgång till vägledning. Det är angeläget att utredningen även tar hänsyn till att kostnaden är i storleksordningen en femkrona per invånare och år. Betalar man inte den så dyker kostnaden garanterat upp på ett annat ställe – i form av ökade sociala kostnader. Det vinner varken den enskilde, kommunen eller näringslivet på.

Tyvärr finns det många missuppfattningar om konsumentvägledning, även bland kommunpolitiker! Som att den bara används av mer välbärgade. Som att allt går att sköta via internet. Som att folk kan vända sig till centrala myndigheter eller till privata rådgivare. Som att de bara bråkar med handlarna.

Allt detta är fel. Att tror att någon annan kan ta hand om konsumenternas problem är att lura sig själv. Statliga myndigheter får idag inte ge enskild rådgivning. Sveriges Konsumenter och våra medlemsorganisationer har idag inte resurserna. Banker och andra privata företag kan bidra, men råden är knappast oberoende och de utsatta konsumenterna faller utanför.

Jan Bertoft

Generalsekreterare

Sveriges Konsumenter

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons