Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krångligare resa med Upptåget

Christine Lekås, Gävle, skriver ett öppet brev tillUpplands lokaltrafik (UL), Stockholms lokaltrafik (SL) och ansvarig person i Gävle kommun angående trafiken till och från Stockholm.

Annons

Från och med den 9 december 2012 har en bekväm och trevlig resväg mellan Gävle och Stockholm blivit 60 procent dyrare och mycket krångligare för oss Gävlebor. Och ingen vet något och ingen verkar bry sig.
Till och med den 8 december: Man tar Upptåget i Gävle, stämplar in sitt kort, om man har sådant, i maskinen vid dörren och när konduktören kommer talar man om vart man ska och kan betala biten efter Arlanda kontant eller med SL-remsa till konduktören.
Från och med 9 december gäller inte detta utan från Gävle åker du med ditt kort, men det gäller bara till Uppsala. Sedan måste du gå av tåget, gå in på stationen och köpa en särskild biljett från Uppsala till ditt resmål och sedan ta nästa pendeltåg. Det går inte att lösa någon biljett för detta i Gävle eller på tåget och det innebär en dyrare resa och en restidsförlängning med minst 30 minuter.
Till Gävle är det helt annorlunda. För att resa krävs först samma antal klipp på din SL-remsa som tidigare + en tilläggsavgift på 60 kronor. Sedan kan du utnyttja ditt UL-kort till samma pris som tidigare (men resan är ju kortare för samma pris).
Jag visste om att det skulle bli en förändring, men hur den skulle drabba oss och vad den skulle kosta har varit omöjligt att få reda på.
Pressbyrån på Drottninggatan, där man har kunnat köpa UL-kort hade den 7/12 fått korten levererade men inte fått någon som helst information om priser eller annat. De andades en viss uppgivenhet.
Jag har gått in på UL:s hemsida, ringt till deras kundsupport, skrivit brev till kundkontakten. Hemsidan nämner (9/12) att det ska bli en ändring men ytterligare information kommer i början av december. Kundsupporten kunde berätta att man kan köpa tilläggsbiljetten på stationen i Uppsala och att denna olägenhet är sådant som man får ta. Någon ytterligare information var inte deras ansvar. Kundkontakten har skickat ett svarsmejl där jag har fått ett kundnummer men ingen information.
SL är inte ett dugg bättre. Kundtjänst meddelande att man kunde använda sin SL-remsa för vidare färd från Arlanda (tidigare räckte UL-kortet dit) – vilket man alltså inte kan. I övrigt är de inte alls medvetna om att denna ändring innebär något för folk som bor i Gävle (finns det sådana?) och meddelar att inget av detta är deras ansvar.
Nå, det finns bussar, så det blev en sådan tur, trots att det innebär att jag måste ta pendeln norrut igen i stället för att direkt stiga av vid den station jag ska till - en onödig fördyring och förlängning av min resa.
När det inte gick att få någon information från SL från Gävle bestämde jag mig för att ta reda på fakta på ort och ställe, det vill säga Stockholms Central. Där trodde jag att SL skulle ha en informationsdisk.
Tidigare fanns biljettförsäljning i gången mot tunnelbana. Den finns inte kvar. Nå, de har väl information i stora hallen. Leta, leta – nej någon sådan syns inte till. Ner och leta igen. Nej det finns bokaffär, barista, en uppsjö olika restauranger, men inget om SL. Upp igen – fråga SJ trots att jag vet att detta inte hör till dem - och då kunde en vänlig person förklara var SLs information finns.
Om man går mot Bortappat och viker runt ett hörn finns SLs disk där men det står ingen anvisning om hur man ska gå för att komma dit och man måste vara alldeles framför den för att kunna upptäcka den. Nu kommer nästa svårighet; man ska ha en nummerlapp. Det finns inget sådant, men om man trycker på en konsol där det står (ett företagsnamn) minskar rånrisken men ingenting annat, då kan man få en nummerlapp till SLs information! Tyvärr var det inte mycket de visste heller, men man kunde köpa ett accesskort där för 20 kronor och ladda det med pengar för att resa från Uppsala till t ex Sollentuna. Men man måste stämpla in i kortet från början vart man ska resa. Om man någon gång vill resa längre än till Sollentuna måste man ha ett annat kort enligt SLs informationsdisk. Man kan inte fylla på sitt kort, t ex med klipp i en SL-remsa. I så fall måste man gå av på stationen och få remsan stämplad.
Och när man ska använda detta accesskort måste man stämpla det på perrongen i Uppsala när man kommer dit med Upptåget för att få det giltigt för fortsatt färd. Man har 4-5 minuter mellan Upptåget och pendeln om Upptåget kommer i tid så det gäller att sno sig och att man vet var maskinen finns och att man inte har en resväska eller barn att släpa på.
Söndagen den 9/12, reste jag från Sollentuna med pendeln som skulle komma till Uppsala 22.05 men den kom in 22.09. Upptåget skulle gå från Uppsala 22.09 . När vi kom fram talade de faktiskt om i högtalaren att vi skulle gå ner i tunneln (hjälp, var är tunneln?? Den syntes inte från min plats i tåget, ska man gå längre fram för att komma till den..?) och sedan till spår fem (var är spår fem..?) Några personer började springa och jag följde efter dem; ner i tunneln, upp för en trappa igen – inget tåg syntes, men jag följde dem som sprang och kom flåsande in i tåget just som det satte igång.
Låt mig komma med några förslag: Pendeln och Upptåget måste alltid komma in respektive avgå på samma perrong så man bara behöver gå tvärs över perrongen, så som det har varit i Upplands Väsby tidigare. Konduktören ska kunna sälja biljetter till anknytande tåg. Det måste finnas en apparat för avläsning av accesskortet intill stämpelmaskinen för ULs kort på Upptåget.
Man ska kunna bo i Gävle och ha tillgång till hela regionens arbetsmarknad, inklusive Stockholmsområdet. Då är det mycket viktigt att kommunikationerna fungerar utan stora irritationsmoment. Gävle försöker profilera sig som en kongresstad. För att detta ska vara realistiskt måste man enkelt kunna komma hit även om det är första gången man reser med Upptåget. Vem i Gävle kommun tar tag i detta viktiga område? Näringslivschefen?

Christine Lekås
Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons