Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nej till skoltvång på sommaren

Motivationen lär knappast höjas av att man pekas ut och tvingas in i klassrummet under sommarlovet, skriver länets moderata riksdagsledamöter i en replik till S.

Annons

Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen Mikael Damberg skriver tillsammans med länets S-riksdagsledamöter i en debattartikel i GD den 16/6 att de vill införa obligatorisk sommarskola för de elever som inte når resultaten efter grundskolan.

Sommarskola är ingen ny idé, många kommuner erbjuder redan det på frivillig grund. Men Socialdemokraterna vill nu tvinga dit alla elever som inte klarar målen. Om de verkligen vill komma åt skolans dåliga resultat så börjar de tyvärr i helt fel ände.

S hävdar att resultaten sjunkit för varje år med borgerligt styre, men låt oss inte glömma bort att de elever som nu går ut grundskolan började första klass år 2003. Då hade Socialdemokraterna styrt landet i nio år och utbildningsministern hette Tomas Östros.

Detta är viktigt att ha i åtanke när man diskuterar resultaten av alliansens skolpolitik. Vi har lagt vårt största fokus på att förbättra undervisningen i grundskolans första år, eftersom vi vet att det ger bäst effekt.

Orsakerna bakom ett skolmisslyckande är mer komplicerade än att det kan åtgärdas med 20 extra dagar på sommaren. Vi ska också vara ärliga med att de elever som inte klarar av grundskolan också är de som oftast saknas i klassrummet under ordinarie skoltid. Motivationen lär knappast höjas av att man pekas ut och tvingas in i klassrummet under sommarlovet.

Nej, allt för många elever har fallit igenom systemet på grund av att resurser och kunskapsavstämningar satts in allt för sent. Om en elev inte kan läsa ordentligt när han eller hon börjar fjärde klass, så är det mycket sannolikt att intresset för skolan försvinner redan då.

Därför har alliansen gjort omfattande satsningar på eleverna i de tidiga åldrarna.

Till skolstarten 2008 startade vi skriva-läsa-räkna-satsningen som går ut på att varje elev skulle kunna läsa, skriva och räkna efter tredje klass.

Åren 2012-2015 pågår satsningen Mattelyftet som ger utökad undervisningstid i matematik och fortbildning för mattelärare i grundskolan. Detta kompletteras av nationella prov i trean och betyg från årskurs sex

Det är så vi gör för att upptäcka de elever som inte får stöd i rätt tid. Med nya undervisningsmetoder och mer kvalificerade lärare kommer dessa satsningar också ge resultat.

Vi återkommer till att skolresultaten är ett stort samhällsproblem. Vi kommer inte klara den långsiktiga konkurrenskraften om människor inte ens lär sig de mest grundläggande kunskaperna i skolan.

Men förutom att många inte klarar resultaten är det också ett problem att svenska ungdomar tar så lång tid på sig att klara sina utbildningar. Att då prata om förlängd skolplikt och fler insatser senare i livet är inte vägen framåt. Om något måste vi istället se vilka insatser vi kan göra tidigare.

Nya moderaterna vill till exempel göra förskoleklassen obligatorisk, betona förskolans lärandeuppdrag och satsa på mer forskning och utvärdering av olika undervisningsmetoder för de yngsta eleverna.

Våra förslag har stöd i forskningen. Vi lär oss som mest när vi är små och om man får tidigt stöd kan alla elever överkomma sina svårigheter.

Det finns inget fel med sommarskola, men sommarskola är lika lite lösningen på grundskolans problem som komvux är svaret på gymnasiets utmaningar.

Tomas Tobé

Ordförande i

Utbildningsutskottet

Margareta B Kjellin

Lars Beckman

Riksdagsledamöter

Moderaterna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons