Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Okritiskt om högskoleranking

Kvaliteten i högre utbildning måste tas på största allvar och därför är det klokt att vara skeptisk till lättköpta rankinglistor, skriver Brita Bergseth

Annons

GD publicerar (10/8) en ledare som diskuterar kvaliteten i vår högre utbildning, en nog så viktig fråga. I diskussionen utgår GD från Urank, en ranking av samtliga landets högskolor. Från den drar man långgående slutsatser. Men det finns många skäl att förhålla sig kritisk till ligatabeller av det här slaget.

För det första måste man konstatera att den ranking som Urank gör bygger på ett urval av statistiska uppgifter om forskning och utbildning som alla högskolor är skyldiga att lämna till regeringen via SCB. Vad det handlar om då är en rent kameral, kvantitativ redovisning av personal, studerande, examina etc. Denna statistik är aldrig tänkt att ge mått på kvaliteten i högre utbildning! Urank gör ändå ett urval bland de statistiska uppgifter som finns tillgängliga, blandar fritt och viktar. Vilka kvalitetsdefinitioner som detta urval och viktningen grundar sig på motiveras inte alls.

För det andra riskerar man att man på basis av Urank snarare att hamna i just det systemfel som GD på goda grunder kritiserar, då man riktar in sig på antagningssystemet respektive incitamenten för anslag till högskolan. Dessa faktorer är nämligen tungt vägande i Uranks system. Urank består av tre personer som på ett lättillgängligt sätt summerar den totala verksamheten vid hela eller stora delar av verksamheten vid 30 lärosäten. Man använder sig av offentlig statistik för att med kvantitativa metoder mäta kvalitet. Metoder som knappast kan ge en rättvisande bild av enskilda lärosäten. I fråga om enskilda utbildningar kan rankingen vara rent missvisande.

Eftersom kvaliteten i högre utbildning måste tas på största allvar är det klokt att vara skeptisk och inte låta sig bedras av lättköpta rankinglistor.

 

Brita Bergseth

Doktorand, f.d. utredare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons