Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ:s X3000 behöver en rustad ostkustbana

/

Annons

Gävle hamn gör imponerande satsningar, men SJ:s nya X3000-tåg behöver en upprustad ostkustbana, menar Carl-Ewert Ohlsson, C

Inget är starkare än den svagaste länken i kedjan. Gäller också inom vår infrastruktur. Tågtrafiken ökar, trots alla dessa förseningar och inställda tåg som vi ofta läser om. 60 procent av förseningar i tågtrafiken beror på problem i infrastrukturen.

SJ fortsätter att satsa stort. Med två nya dubbelturer på sträckan Stockholm-Sundsvall och en dubbeltur på sträckan Stockholm-Östersund från slutet av augusti.

Med nya SJ 3000-tåg för bättre komfort och ökad säkerhet och ett imponerande testprogram – före den första turen. Här tillåts inga barnsjukdomar.

Fyra vagnar, en restaurangvagn. Ett ekipage om 100 meter som kan ta 245 personer. Vardera konstellationen för 100 miljoner – och 20 stycken beställda. Marschhastigheten begränsad till 200 kilometer i timmen men snabba starter vilket ger en helt annan möjlighet än X2000-tåget har.

På EU:s karta finns det fyra havsvägar och fyra järnvägsleder prioriterade. I vårt område handlar det om Östersjön och Ostkustbanan. Vi borde vara väl försedda, om hamnarna och spårtillgängligheten fungerade. Gävle hamn har insett betydelsen av detta och gjort imponerande satsningar. Men för Ostkustbanan tar det lång tid att komma till konkreta insatser. Självklart tar det tid om vi själva inte kan hålla fokus och arbeta tillsammans med tydliga och klara målsättningar.

I en värld med ständigt växande miljöproblem och med enkla insatser nära tillhands borde dessa infrastruktursatsningar inte tillåtas att dras i långbänk. Med satsning på tåg så begränsar vi mycket stora andelar av koldioxidutsläppen. Att SJ återvinner 99 procent av allt material vid skrotning av sin tåg är också det ett slag för miljön.

Om goda krafter kunde samverka på ett ärligt sätt så skulle vi kunna få till stånd en ny region, Region Svealand, med sitt första fullmäktigemöte i november 2014, bestående av Gävleborg, Uppsala, Dalarna, Västmanland, Södermanland och Örebro län.

Då kunde vi prioritera de satsningar som stärker godstransporter, kollektivtrafik och sätter miljön i fokus.

Carl-Ewert Ohlsson, C

Årsunda

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons