Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan måste upptäcka barns svårigheter i tid

/

Att så sent som i gymnasiet få en dyslexidiagnos är inte rimligt, skriver Tomas Tobé, M, i en replik på tisdagens debattartikel

Annons

Elisabeth Björklund och Åsa Moberg vid Högskolan i Gävle är i en debattartikel i GD 17/7 upprörda över att Moderaterna utvecklar sin skolpolitik, och det är deras fulla rätt, men låt mig ge tydligt svar på tal.

Jag upplever ett starkt stöd från elever, föräldrar, lärare och forskning för den inriktning och de förslag som Moderaterna nu arbetar igenom.

Tillsammans med Lärarförbundet har vi föreslagit att förskoleklassen,

ofta kallad sexårsverksamheten, borde vara obligatorisk och att det vore ett välkommet steg mot en 10-årig grundskola.

Vidare har jag öppnat för att vi bättre måste identifiera de barn som behöver tidigt stöd genom att göra ett test innan skolstarten alternativt säkerställa att informationsöverföringen från förskoleklass till grundskola fungerar bättre.

Förslagen utarbetas nu tillsammans med lärare och forskare och kommer att presenteras under hösten.

Jag menar att en av de största utmaningarna för svensk skola är att extrastödet behöver komma tidigare. De barn som går i en bra skola eller som har engagerade föräldrar får ofta det extra stöd som behövs men det gäller långtifrån alla.

Björklund och Moberg borde veta att det finns ett starkt forskningsstöd för att de första skolåren är viktiga för skolresultaten och om inte så räcker det att till exempel studera Finland som insett detta. Eller så rekommenderar jag läsning av En god start – En ESO-rapport om tidigt stöd.

Alltför ofta uppdagas inlärningssvårigheter för sent i svensk skola. Att så sent som i gymnasiet få en dyslexidiagnos är inte rimligt. Samtidigt handlar det inte enbart om elever med en diagnos. Alla elever har rätt till det stöd som krävs för att man ska ha förutsättningar att uppnå de grundläggande kunskapsmålen.

Att upptäcka elever med svårigheter tidigt är ett måste om vi vill motverka ett potentiellt utanförskap och menar allvar med att skolan ska vara likvärdig.

Björklund och Moberg, och även andra, försöker ge en bild om att våra förslag handlar om att införa de gamla skolmognadstesterna och det är direkt felaktigt. Men på en punkt vill jag dock ge artikelförfattarna rätt: det är komplicerade frågor och de behöver noga analyseras för att det inte ska ge fel incitament.

Det är därför vi öppet och tillsammans med andra nu förbereder förslagen. I det sammanhanget är ert inlägg också ett viktigt inspel.

Alliansen har sedan 2006 ökat extrastödet till den svenska skolan och satsat på att återigen värna speciallärarna. Det är bra och kommer att betyda mycket för skolresultaten på sikt. Men vi har ännu inte gjort upp med den vänta och se-mentalitet som fortfarande präglar svensk skola.

Lärare behöver bättre verktyg för att kunna kräva mer stöd tidigare i åldrarna och alla barn och unga har rätt till en bra utbildning. Moderaterna ser detta och vill därför fortsätta utveckla svensk skola.

Tomas Tobé

Riksdagsledamot, M

Ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons