Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stoppa utbyggnaden av Valbo köpcentrum!

Annons

Hur ska vi säkra handeln i centrala Gävle och Sandviken samt andra centrumkärnor?
Provavstängningen av vägar i centrala Gävle gjordes utan att förankra frågan hos allmänheten. Många röster har hörts både för och emot. Stadsplanering väcker känslor och det är bra.
Det reella hotet mot handeln i "vardagsrummet" är dock utflyttning av handel till externa handelsplatser. I Valbo Köpcentrum planeras inte bara ett nytt IKEA varuhus utan sammanlagt 30 000 extra kvadratmeter handelsyta och 2400 nya parkeringsplatser.
Att få fler att handla i centrala Gävle och Sandviken går helt enkelt inte ihop med detta. Det passar inte heller ihop med trafikverkets klimatscenario där vi trots en kraftig satsning på elbilar och biobränslen ändå måste minska biltrafiken, främst i städerna.

Minskad privatbilism är inte ett hot mot centrumhandeln på sikt, det är precis tvärtom. En studie från väg och Transportforskningsinstitutet VTI 2009 summerar erfarenheter från hela Europa:" Åtgärder för att reducera inslaget av privat biltrafik i stadskärnor har haft en stark positiv inverkan på den lokala handeln och innerstädernas attraktionskraft ” skriver författaren Tomas Svensson och konstaterar att i nästan alla städer där gator stängts av har handlarna först protesterat, men i förlängningen har de vunnit nya kunder.
Med väl genomtänkta parkeringslösningar i närområdet runt centrum utesluts inte försäljning av tyngre/större produkter i stadskärnan.

Staden är medborgarnas publika vardagsrum med platser för mänskliga möten, arbete och handel. Vissa delar av stadsrummet är grönt med träd och vegetation, medan andra delar är mer byggda hårda rum. Naturskyddsföreningen vill se ett grönt framtida centrum med tonvikt på gång och cykeltrafik och kollektivtrafik, ett centrum med hög luftkvalitet, trygg gatumiljö och mindre privatbilism.
Fler och fler tar bussen och cykeln i stan. Antalet bussresor har ökat trots höga priser. Idag reser mer än 7 miljoner människor med buss i Gävleområdet per år. Genom att ge plats för bussarna och minska kostnaderna för resenären kan denna trafik öka ytterligare.

Gävle är en rik kulturstad men det syns inte alltid i gaturummet. Sandviken funderar på att riva Drottningen, en av få kulturbyggnader vid gågatan. Gör tvärtom. Skapa fler möteslokaler i markplan och på torgen för debatter, musik, stand -up comedy, föreläsningsföreningar, bytagrejordagar etc. Eller varför inte prova att göra innerstan till en reklamfri zon? Städer i Latinamerika som prövat detta har blivit världskända.
Det är bra att Gävle kommun föreslår mindre bilar och promenadstråk längs Gavleån- detta kan öka attraktiviteten för Gävle ytterligare. Men förslaget att dämma ån är tveksamt – ån har ett rikt fiskliv och en dämning riskerar att skada fiskstammen. Dessutom omöjliggör en dämning båt- och kajak trafik i ån. En paddlingsled med iläggningsbryggor skulle vara ett spännande inslag i stadsrummet.

Igår den 5 november anordnades ett möte på lättings om hur vi skapar en grön attraktiv stad. Vi är öppna för en fortsatt dialog med handlarna om ett levande centrum. Kanske kan vi gå samman och kräva stopp för ytterligare utbyggnad i Valbo?

Staffan Lundgren
Naturskyddsföreningen Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons