Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppkopplade lärosäten behövs

2 778 gävleborgare studerade via nätet 2010, vilket var en ökning med nio procent sedan 2005. Den trenden ser likadan ut i hela Sverige och internationellt, skriver Anders Söderholm, rektor Mittuniversitetet med flera

Annons

Den globala konkurrensen om forskningsresurser och högkvalificerade jobb blir alltmer intensiv. Många ledande forskningsnationer som USA och nya tillväxtekonomier som Indien väljer därför att satsa på nätet som ett strategiskt verktyg för ökad tillgänglighet, samverkan och kvalitet inom högre utbildning.

Även i Sverige väljer allt fler högskolestudenter nätutbildningar. Andelen svenska studenter som läser på nätet ökade från 17 procent höstterminen 2005 till 24 procent höstterminen 2010. Nästan 88 000 studenter valde att studera hela eller delar av sin utbildning på nätet under höstterminen 2010.

Här i Gävleborg ökade andelen nätstudenter med nio procent mellan 2005 och 2010 – hela 2 778 gävleborgare läste via nätet höstterminen 2010.

Dessvärre utnyttjar svenska universitet och högskolor i dag inte nätets möjligheter tillräckligt strategiskt jämfört med till exempel internetbanker, nätbokhandlar och Skatteverket med sin webbportal. Det går i många fall inte att följa undervisningen, ladda ner kursmaterial eller ens komma i kontakt med sina lärare via nätet.Ett viktigt första steg för att höja högskolans kvalitet och tillgänglighet på nätet vore att utveckla en ny certifiering – Uppkopplat lärosäte – för de universitet och högskolor som uppfyller fastställda kvalitetskriterier på nätet. Liknande sådana certifieringssystem används redan i USA och skulle kunna överföras till svenska förhållanden.

Enligt vår uppfattning bör följande specifika områden bedömas inom ramen för den nya certifieringen: ledningsstöd, teknisk infrastruktur och support, kursens genomförande, undervisning och lärande, lärarstöd, studentstöd samt studentinflytande.

Regeringen måste nu visa initiativkraft i denna viktiga fråga för den svenska högskolans utveckling. Att passivt betrakta hur allt fler länder väljer att utveckla nätets roll i den högre utbildningen riskerar att allvarligt hämma Sveriges konkurrenskraft.

Erik Arroy

Ordförande SFS

Erik Pedersen

Vice ordförande SFS

Marita Hilliges

Rektor Högskolan Dalarna

Erika Sandström

Rektor Högskolan på

Gotland

Anders Söderholm

Rektor Mittuniversitetet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons