Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi satsar på Gästrikland

Regeringens satsningar på farleden till Gävle och elektrifieringen av den sista tågsträckan fram till Gävle Hamn är bland de viktigaste, skriver Hans Backman, FP

Annons

Sedan många år tillbaka har försenade tåg, frusna växlar och inställda avgångar blivit vardag för oss som åker tåg. Urholkade anslag till underhåll är en av orsakerna. Förutom de direkta kostnaderna för de enskilda resenärerna som drabbas leder det också till att allt färre vågar lita på tågtrafiken – och istället väljer andra mindre miljövänliga transportsätt.

Nu satsar vi i Folkpartiet tillsammans med våra regeringskollegor i Alliansregeringen 1,7 miljarder kronor under 12 år – vilket innebär en satsning på totalt 20.4 miljarder kronor – för att åtgärda dessa brister.

Inkluderar man även Alliansregeringens övriga satsningar på järnvägen kommer vi upp i över 100 miljarder. Det är en historiskt hög satsning. För Gästriklands del är satsningarna på farleden till Gävle och elektrifieringen av den sista tågsträckan fram till Gävle Hamn bland de viktigaste.

Kanske kommer vi i Gästrikland inte märka av detta direkt, men det är oerhört viktiga investeringar för industrin och för jobben här i länet. Elektrifieringen av järnvägen och det faktum att man slipper byta lok innebär till exempel en tidsvinst om 45 minuter.

Inom kort kommer oppositionspartierna att lägga sina skuggbudgetar.

Det ska bli intressant att se hur de kommer att värdera järnvägen och sjöfarten – några av de viktigaste investeringar vi kan göra för att förbättra miljön. Det ska också bli intressant att se hur de kommer att se på det viktiga nav som Gävle hamn och tågsträckan dit utgör.

Hans Backman

Riksdagsledamot, Folkpartiet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons