Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi tar ansvar för säkerheten på Östersjön

Försvarsminister Sten Tolgfors, M, är kritisk till att Socialdemokraterna vill skära i Kustbevakningens verksamhet

Annons

Socialdemokraterna vill skära i Kustbevakningens (KBV) verksamhet med totalt 55 miljoner. Av dessa är 35 miljoner rena besparingar och 20 miljoner myndighetens egna effektiviseringar som man säger nej till.

Nedskärningarna skulle kraftigt försämra Sveriges förmåga till sjöövervakning och räddningstjänst. Det hotar miljön och säkerheten i Östersjön, Bottenviken och i andra svenska vatten och sjöar.

Kustbevakningen skulle tvingas att markant dra ner på sin närvaro till sjöss. Personal skulle behöva sägas upp. Fartyg skulle läggas vid kaj och antalet flygtimmar med övervakningsflygen minska. Färre fartyg och flyg att övervaka rörelser på Östersjön skulle allvarligt hämma KBV:s förmåga att förhindra kollisioner och oljeutsläpp.

S vill dessutom göra detta samtidigt som oljetransporterna på Östersjön fortsätter att öka. Med totalt 15 procent av världens samlade fartygsfrakter är Östersjön ett av världens mest trafikerade hav. I varje givet ögonblick finns det mellan 2000-3000 fartyg på Östersjön. Både antalet och storleken på fartyg, och då särskilt oljetankers, har ökat under de senaste åren.

Helsingforskommissionen (Helcom) som är ett samarbete mellan flera Östersjöstater och EU för att skydda Östersjön mot olika föroreningar ger en tydlig bild av de utmaningar vi står inför. Bland annat förväntas mängden olja som transporteras på Östersjön öka med 40 procent mellan 2009 och 2015.

Stora oljeutsläpp förväntas vart fjärde år och katastrofala oljeutsläpp vart tjugosjätte år. Östersjön är därtill grund, med smala sund och många vintrar täcks havet av is. Det gör navigering utmanande och ökar risken för fartygsolyckor.

KBV har förstärkts med tre stora, fyra medelstora och fem mindre nya fartyg, liksom tre toppmoderna sjöövervakningsflygplan. Kustbevakningens flygplan bär moderna sensorer för att kunna upptäcka utsläpp, men även för att leda insatser vid olyckor.

Kustbevakningens förmåga till nödbogsering, oljebekämpning och brandbekämpning stärks. KBV 003 är det första fartyget konstruerat för kemikalieolyckor.

Vi utökar dessutom den civil-militära samverkan till sjöss. Sedan några år delar Försvarsmakten och KBV med sig av sjölägesinformation till varandra och med sju andra Östersjöländer inom ramen för SUCBAS. Vi får tillgång till andra länders information. De till vår. I Sverige överförs den militära radarbilden till KBV som lägger till egen information från egna sensorer.

Samverkan mellan flottan och KBV utökas nu ytterligare. Med gemensamma sjöräddningsövningar, gemensam utbildning inom nautik och sjöpraktik och genom att samutnyttja utbildningslokaler, kajplatser med mera uppnås bättre effektivitet och samlad förmåga.

Regeringen kommer att fortsätta ta ansvar för skyddet och säkerheten på Östersjön och i anslutande farvatten. De förmågor och den beredskap vi bygger idag påverkar i alla högsta grad hur väl vi kan hantera en större olycka till sjöss.

Sten Tolgfors

Försvarsminister, Moderaterna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons