Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt börjar med bra lärare

Annons

När jag var i min hemstad Sandviken och läste GD fick jag se din insändare om lärarna. Eftersom jag själv har jobbat som lärare sen 1979 varav 15 år i Sandvikens kommun blev jag nyfiken och läste vidare.

Till dig och er andra som funderar kring lärares arbetstider med mera vill jag göra några förtydliganden.

35 timmar i veckan är den så kallade förtroendetiden. I den ingår lektioner, visst för- och efterarbete, all den dokumentation som ökar år för år, kontakter med hemmet, konferenser, utvecklingssamtal, bedömningar och eventuell betygssättning med mera. Den här tiden förfogar arbetsgivaren över. Jag kan också med kort varsel få lov att ta lektioner för en lärare som blivit sjuk.

Eftersom jag jobbar på lågstadiet kan jag aldrig släppa hem elever tidigare eller låta dem få en håltimme om till exempel slöjdläraren uteblir. Någon måste ta hand om barnen och det brukar bli vi klasslärare. Det som jag då skulle ha gjort på min planeringstid faller och får göras vid annat tillfälle. Utöver förtroendetiden finns en beräknad tid på 10,5 timmar/vecka och där finns ingen maxtid. All tid därutöver är ”skyll- dig- själv-tid” fick jag veta på en facklig information och alltså inget jag får extra betalt eller kompensation för.

Du skrev också om den en timslånga lunchen. Jag har aldrig under mina lärarår haft en timmes lunch. Vi äter tillsammans med barnen (pedagogisk lunch som är arbetstid.) Maten är då (hör och häpna) gratis för mig.

Där jag jobbar nu, en skola i Västmanland, har vi ingen matsal utan äter i klassrummen, vilket inte är helt unikt. När barnen har ätit klart och dukat av sitt, har jag kvar att plocka undan det sista, torka rent och köra undan vagnar med disk.

Barnen hjälper till med en del men det är också viktigt att de hinner ut i friska luften och får leka en stund. Jag har rätt till en lagstadgad rast på 30 minuter. Det har jag inte fått ut på flera år, fem-tio minuter är det vanliga. Den tiden går åt till att plocka fram inför nästa lektion och i bästa fall en halv kopp kaffe och eventuellt toabesök.

När jag tar emot en lärarstuderande får jag inte extra lediga dagar! Det vet jag inte var du har fått ifrån. Däremot får jag lägga mycket extra tid på planeringar, diskussioner, handledning och att skriva omdömen. Tillbaka får jag någon som längtar efter att bli lärare och som kan delge mig nyheter från lärarutbildningen. Det är roligt och intressant men tar väldigt mycket tid.

Vem påstår att barn som far illa i skolan har ointresserade föräldrar?

Jag tror att alla föräldrar är intresserade av hur deras barn har det. Däremot skiljer det av förklarliga skäl hur mycket var och en orkar engagera sig. De flesta vuxna i skolan har en god ledarskapsförmåga.

Det har vi dels fått med oss i utbildningen, dels tränat upp genom åren. Men precis som inom vilket yrke som helst är vi människor olika, i både kompetens och engagemang. Jag håller verkligen med dig om att vi lärare påverkar barnens framtid.

En duktig, intresserad lärare som brinner för sitt jobb kan göra det där extra som eleverna behöver. Att bli omtyckt, sedd och lyssnad på kan vara livsavgörande för just den individen.

Trots att många yrkesutövare i dag får möjlighet att jobba hemifrån en eller flera dagar i veckan utan något misstroendevotum, verkar du ha problem med att lärare gör viss del av arbetstiden (det vill säga utöver de 35 timmarna) i hemmet.

Snälla du, låt varje enskild lärare avgöra var de gör planeringar av lektioner, rättningar, inläsning av litteratur med mera. Frihet under ansvar med andra ord.

Jag åker varje dag till jobbet cirka klockan sju och lämnar det oftast mellan 16.30 och 17.30 (fredagar redan vid 15) utan att ha fått möjlighet till ordentliga raster. Varje kväll (söndag till torsdag) sätter jag mig en stund igen med skoljobbet.

Jag går kurser för min egen fortbildning, läser in litteratur, tar del av forskarrön helt utan ersättning för att jag är intresserad av att göra ett bra jobb.

Hör gärna av dig om du vill följa mitt arbete under några dagar för att bättre förstå (GD har mitt telefonnummer.) Det är verkligen ett krävande, stressigt jobb men också fantastiskt och mycket viktigt! Allt börjar med en bra lärare!

Maria Ståhl

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons