Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Budget- och skuldrådgivning tas inte på allvar i Gävle

Annons

Jag arbetar som konsumentvägledare inom Konsument Gästrikland sedan knappt tre år tillbaka. I Gävle kommun finns dels kommunala budget- och skuldrådgivare på 0,25 procent tjänst dels i den ideella föreningen Familjeslanten, en person som bistår med budget- och skuldrådgivning. Familjeslanten finansieras endast till en mindre del av Gävle kommun (socialtjänsten).

Det är otvivelaktigt så att Familjeslanten drar ett tungt lass avseende rådgivning och handläggning i skuldsaneringsärenden i Gävle kommun.

De kommunala (två handläggare med två respektive sex timmar i veckan) budget- och skuldrådgivarna gör ett gott arbete men med den arbetstid som de har hinner de inte beta av kön inom en godtagbar väntetid.

Väntetiden har under den tid jag varit verksam inom konsumentvägledningen successivt ökat och numera är den på sex-åtta veckor.

Väntetiden kan öka ytterligare beroende på förändringar av skuldsaneringslagen vilket i sin tur förmodligen innebär fler ansökningar om skuldsanering. Dessutom ser vi en ökad generell skuldsättning i samhället.

En plötslig lågkonjunktur med en eventuell fastighetsbubbla innebär fler sökande och ännu längre väntetider.

Då Gävles konsumentvägledning gick upp i Konsument Gästrikland följde handläggarna för budget- och skuldrådgivning med. De avsätter dock sammanlagt tio timmar i veckan till rådgivning inom Gävle kommun.

Tio timmar i veckan räcker inte i dag och kommer förmodligen inte att räcka till framöver. Konsumentvägledningen i Gävle har i dag rådgivningstid på förmiddagen och uppsökande verksamhet riktad till näringslivet och informationsverksamhet till skolor och organisationer.

Antalet ärenden/kontakter med konsumenter är 10-15 per dag. Vanligtvis genererar inte konsumentkontakten arbete utöver själva kontakttillfället.

Under min tid i verksamheten har jag inte varit med om att någon nekats information på grund av tidsbrist. Behovet av konsumentvägledning och förebyggande arbete inom konsumentområdet är väl tillgodosett.

Gävle kommun har mycket konsumentvägledning i förhållande till budget- och skuldrådgivning. Man ska dessutom komma ihåg att konsumentvägledning är en frivillig verksamhet medan budget- och skuldrådgivning ska kommunen tillhandahålla enligt lag. (2 § Skuldsaneringslagen). 

Konsument Gästrikland är gemensam konsumentvägledning för Hofors, Älvkarleby, Ockelbo, Sandviken och Gävle.

Peter Arnell

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons