Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Coop och Ica på farlig väg

Coop och Ica är i grunden företag som bygger på att erbjuda sina kunder ett bra sortiment till bästa möjliga pris.

Annons

Trenden med att återförsäljare (läs Coop/Ica) ska bli producent/leverantör åt sig själva, är en klart olycklig utveckling för kunder och mångfalden av underleverantörer.

Hur ska en rättvis konkurrens kunna ske utan uppenbar risk för dumpade priser av sina egna varumärken jämte utomstående leverantörers? Dessutom finns en stor risk för misskreditering vid placering i butik och annonsvolym.

I förlängningen är detta en farlig väg mot framtida utveckling av nya produkter och möjligheter för nya aktörer att ta sig in och fram till konsument.

Mångfald med sund konkurrens på butikshyllorna är grunden för att långsiktligt säkra konsumentens valmöjlighet. Coop/Ica bör värna om finessen med de tre stegen: Leverantör – återförsäljare – konsument.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons