Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Då blev jag arg på UL

Lördagen den 6 oktober skulle jag ta Upptåget från Gävle 14.30 för att ­vara i Stockholm 16.40.

Annons

Nere på stationen fanns inget Upptåg, det blev ersättningsbuss till Tierp i stället. Bussen tar en dryg timme dit, och jag kom till Stockholm precis en timme försenad. Orsaken till det inställda tåget visade sig vara banarbete på sträckan. Detta kände UL till sedan länge och hade också informerat om på sin hemsida. Synd att jag inte visste att man måste kolla på UL:s hemsida innan man ska resa med dem. Men nog kunde väl UL, Trafikverket och SJ ha kunnat kosta på en annons om saken i lokaltidningarna. Kanske tidningarna rent av skulle ha ställt upp med en gratisnotis?

Nästa dag skulle jag åka tillbaka till Gävle med Upptåget 11.50 från Upplands Väsby. Vis av erfarenheten kollade jag på UL:s hemsida under rubriken Aktuellt, Upptåget, inga störningar rapporterade.

Skönt, tänkte jag och begav mig till Upplands Väsby. Där möttes jag av en högtalare som sade att tåget var inställt. Ingenting om när nästa tåg skulle gå. Nåja, det gick ett tåg en halvtimme senare, men bara till Tierp. På min direkta fråga kunde sedan tågvärdinnan informera mig om att det gick ett SJ-tåg från Uppsala 13.00 och med detta tåg kom jag till Gävle endast 15 minuter senare än det inställda tåget skulle ha varit framme.

Jag blev något bestört när jag senare hörde hur samma tågvärdinna upplyste andra passagerare att de måste vänta en och en halv timme i Uppsala på nästa Upptåg mot Gävle. Det är verkligen inte att sätta kundens bästa i centrum.

Det rimliga borde ju ha varit att UL på eget initiativ delat ut gratis tågbiljetter för SJ-tåget till alla som avsett att åka med det inställda Upptåget. Inställt på grund av personalbrist. Då skulle jag ha blivit glad. Nu blev jag arg på UL i stället.

UL har visserligen en resegaranti som innebär att jag kan bli kompenserad för extrakostnader om jag riskerar att bli mer än 20 minuter försenad men:

* UL gör inget aktivt för att hjälpa mig minimera förseningen, jag fick själv springa bort till SJ:s biljettkontor i Uppsala för att hinna köpa biljett på den korta tiden mellan tågen.

* Jag måste själv fråga och föreslå alternativa färdsätt.

* Jag måste själv lägga ut pengar för den dyrare biljetten.

* Tågvärdinnan gjorde ingenting för att på eget initiativ hjälpa mig eller mina medpassagerare tillrätta, ingen information om resegarantin till exempel.

* På UL:s hemsida är det dessutom krångligt att hitta avsnittet om resegarantin.

Jan Tiberg, Gävle

Svar direkt: Till att börja med vill UL beklaga att Jan Tiberg inte nåddes av informationen om banarbete inför resan till Stockholm lördagen den 6 oktober.

Vid återresan från Stockholm borde information ha funnits på UL:s hemsida under rubriken Aktuella trafikstörningar om att turen klockan 11.50 från Upplands Väsby var inställd. Nu en dryg vecka senare har det inte varit möjligt att kontrollera om så var fallet.

Vid akuta trafikstörningar har UL inte alltid möjlighet att ha beredskap för att lösa hela problemet för drabbade kunder på det sätt som bäst passar varje enskild kund. Därför har vi resegarantin som gör att en drabbad kund får kompensation i efterhand. Via UL:s kundtjänst hanteras resegarantiärenden så snabbt som möjligt.

Det är flera än insändarskribenten som tycker att det är krångligt att hitta på UL:s hemsida och därför kommer en helt ny sida att lanseras inom kort. Den blir anpassad till mobiltelefonens storlek på display för att underlätta för kunder att få information direkt där kunden befinner sig.

Sture Jonsson

informationschef, UL

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons