Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåligt av arbetsgivarna

Annons

Jag blir både arg och ledsen när jag tänker på hur oseriöst och dåligt man ibland hanterar människor som söker jobb. Jag har på nära håll fått erfara hur pinsamt dålig hantering vissa myndigheter/företag har för jobbansökningar.

En person lägger ner mycket tid och energi när man skriver en jobbansökan – man är seriöst intresserad av ett jobb som ska tillsättas och man känner sig nöjd och förväntansfull när man skickar iväg sin ansökan. Ibland får man ett mail där man tackar för ansökan, ibland inte – och sedan väntar man, en vecka, en månad, fyra månader går och man hör INGENTING. I det här läget förstår man att man inte var intressant för jobbet.

Om man är tillräckligt intresserad så kanske man ringer upp arbetsgivaren för att kolla vad som hänt. Via telefon kan man då få beskedet ”Nej du, du fick inte jobbet”.

HALLÅ – jag förstod det, men hur vore det om ni kunde förbättra era rutiner och meddela folk det på ett seriöst sätt.

Skärpning till alla er myndigheter/företag som känner er träffade och som har en hantering av jobbansökningar som behöver förbättras. Det är viktigt att man är seriös, proffsig och har ordentliga rutiner när man har med människor att göra. Det är oerhört nedlåtande att först be folk söka ett jobb och sedan inte ha vett att ge folk ett ordentligt besked.

Jag tänker inte peka ut de myndigheter jag varit i kontakt med (även om jag är sugen) eftersom jag antar att de inte är unika på något sätt. Det jag däremot hoppas är att ni kan se över era rutiner och tänka till. I planeringsprocessen för att tillsätta jobb borde även ett ordentligt avslut finnas med. Att ha en dålig process för jobbansökningar ger er dåligt rykte!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons