Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De skor sig på oss

Sandvikens kommun skor sig på människor med betalningssvårigheter.

Annons

I början av månaden saknade jag pengar för att betala en faktura till Sandvikens Energi för elnät och IT-anslutning.

Det kom ingen påminnelse utan ett brev från SVEA inkasso. Det har gått en dryg vecka och skulden har ökat med 360 kronor (det ursprungliga beloppet var 1 168 kronor).

Den 25 juni får jag äntligen de pengar jag väntat på och kan betala fakturan via Internet.

Jag ser på morgonen därpå att pengarna dragits under natten och känner mig glad att det äntligen blev gjort.

Senare under dagen krånglar internet och när jag ringer supporten meddelar de att anslutningen stängts på grund av en obetald faktura.

Jag ringer SVEA inkasso. De vill ha ett kvitto på betalningen för att ge mig tillbaka anslutningen. Men jag har ju inget internet, jag kan alltså inte ta fram kvittot för att e-posta det till SVEA.

Samtalet avslutas med att SVEA berättar för mig att om inte pengarna finns synliga på deras konto före lunch kommande dag kommer ytterligare 295 kronor att läggas till fakturan.

Jag kontaktar kundtjänsten på Sandvikens Energi som menar att jag kan påskynda ärendet genom att skriva på en ansökan om att öppna ett nytt abonnemang. Jaha, förlåt kostar det?

Jo då, det är väl det enda man säkert kan säga om Sandvikens Energi att kostar gör det hela tiden.

Man tar 395 kronor för att åter ge mig det Internet som man ”snodde” från mig i morse när jag just hade betalat in pengarna.

Skulden är nu uppe i 2 215 kronor en ökning med 89,6 procent och det har ännu inte gått 30 dagar efter förfallodagen. Snacka om ockerpriser.

En som inte längre har råd att ha dåligt ställt.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons