Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är förstås inget personligt mot dig

Det är aldrig roligt att förlora en kund under rådande omständig­heter men jag är dock glad över att jag ges möjlighet att få svara i frågan.

Annons

En liten bakgrund till alla smitningar som vi i vår bransch har blivit mer och mer utsatta för. Enligt Svensk Bensinhandel så sker det cirka 46 000 smitningar per år till ett värde mellan 20-30 miljoner kronor. Med de stigande drivmedelspriserna så har detta förvärrats de senaste åren och ser inte ut att vilja avta.

Hur ska vi som bransch då bemöta detta hot mot vår överlevnad? Detta tynger oss väldigt mycket. Problematiken är lika för oss handlare oavsett märke på stolpen, vi lever i en värld full av hot där vi hela tiden måste se om vårt hus. 

Det finns i dag inget gemensamt uttalande från branschen och inget av oljebolagen vågar ta steget mot en enhetlig linje med förbetalning när det gäller kontanter. Om vi tittar ut på kontinenten eller USA, så är det mycket vanligt med förbetalning av drivmedel.

Det är för viktigt för mig att kunderna förstår att det är den enskilda handlaren som står för risken vid en smitning, inte Statoil trots att vi säljer vårt drivmedel på kommission. En bensinhandlare som säljer drivmedel på kommission har i snitt 0,5 procent i marginal enligt branschorganisationen Svensk Bensinhandel. 

För en medelstor station i Sverige, betyder det att förtjänsten vid försäljning av drivmedel på 800 kronor ungefär landar på fyra kronor.

Förlusten är mycket betungande då bensinhandlaren får betala skatt på det stulna drivmedlet. Dessutom måste bensinhandlaren sälja drivmedel för runt 15 000 kronor för att kompensera en smitning.

Du skriver i din text att du tidigare kunde göra en förbetalning inne i kassan och att pumpen stannade på korrekt betalt belopp, denna funktion har oljebolaget tyvärr tagit bort ur vårt kassaregister. Vi tycker att det är mycket tråkigt för det fungerade mycket bra samt att kunderna tyckte att det gick smidigt att först gå in och förbetala samt göra övriga inköp för att sedan avsluta med att tanka och åka iväg. 

När det smidiga systemet togs bort så behövde vi någon annan säkerhet varvid kunden får lämna sin legitimation eller bilnyckel i stället. Detta förfarande får ej tas som personligt påhopp eller något liknande utan det är bara följden av det samhälle vi lever i i dag

Det är i den verkligheten vi som franchisetagare inom bensinstationsnäringen driver våra rörelser i dag och jag hoppas att våra kunder kan ha förståelse för vårt handlande i denna fråga.

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen in till oss för ett samtal.

Med vänlig hälsning

Patric Eriksson

Statoil Gävlevägen, Sandviken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons