Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är inte vårt fel att pengarna kommer sent

Annons

Jag känner att jag vill försvara min arbetsplats som handläggare på Telefonkundtjänsten på Försäkringskassan.

Medierna har i fler dagar/veckor skrivit mycket om sena utbetalningar. Det är klart att pressen skriver om sena utbetalning för det är ju det de lever på. Kunder som får sena utbetalningar har för det mesta fyllt i blanketten felaktigt så att den ska kompletteras med uppgifter innan en utbetalning kan ske.

Vi har haft en stor omorganisation. Den största omorganisationen genom tiderna. Det har inneburit långa handläggningstider fram till sommaren 2008 men nu handläggningstiden 4–5 veckor efter att begäran har kommit in vilket är det normala. För mer information om handläggningstider besök www.forsakringskassan.se

Den här omorganisationen innebär att vi har öppnat en telefonkundtjänst för att kunderna ska få svar på sina frågor så fort som möjlig. Vi har telefonkundtjänst på fyra orter i landet. Vi har fem ärendeslag och på varje ärendeslag finns det mellan 3–12 grupper med 15 anställda/grupp.

På TV 4 i morse pratade de om att blanketterna är krångliga att fylla i, vilket jag inte kan hålla med om. Det följer alltid med en instruktion till utskickade begäran. Om man läser genom den noga punkt för punkt så kommer begäran att bli komplett ifylld. Jag har ju själv begärt och fyllt i blanketten som gäller föräldrapenning. Jag ansåg inte att det var så svårt att fylla i den. Har man barn kan man skaffa E-legitimation via sin banks hemsida och sköta sina föräldrapenning/tillfällig föräldrapenningärenden via E-legitimationen.

När medierna skriver att kunderna får sena utbetalningar genererar det till att fler kunder ringer till telefonkundtjänsten och vill ha information om sina utbetalningar vilket naturligtvis är befogat men det innebär också att det blir högre belastning för telefonkundtjänsten och i sin tur att kunden blir arg/besviken för att det är så långa svarstider innan de kan få en kontakt.

Om kunderna använder sig av rätt ärendeslag när de ringer till Telefonkundtjänsten (0771- 524 524) eller till servicetelefonen (020-524 524) så hamnar de på rätt ärendeslag på en gång och slipper då att ringa om igen. Följ instruktionen som rösten meddelar och tryck den siffra på telefonen på det ärendeslag som ni har frågor om.

Till sist vill jag tacka alla kunder för ett trevligt bemötande, för de flesta som ringer till oss är otroligt tacksamma för den fina service de får av oss.

Kunder som får sena utbetalningar har för det mesta fyllt i blanketten felaktigt

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons