Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är vårt ansvar att reagera

Annons

Äldre bilförare blir allt vanligare på våra vägar. En fara, anser riksdagsledamot Susanne Eberstein, S, som nu vill införa regelbundna hälsokontroller för 80-plussare. ”Vi vill ju ha friska och klara människor i trafiken, säger hon.”

Sedan 80-talet har antalet körkortsinnehavare som är 65 år eller äldre ökat – och ökningen fortsätter. En utveckling som Susanne Eberstein ser faror i. ”Vi vet att när vi blir äldre så kan vi tappa en del viktiga funktioner, säger hon.”

Susanne Eberstein driver nu frågan om att äldre bilförare ska tvingas genomgå läkarundersökningar.

”Vi har allt fler äldre i trafiken nu och därför känns det viktigt att hålla koll på deras hälsa.”

Den plikt läkare redan nu har att anmäla om en körkortsinnehavare av någon anledning anses olämplig i trafiken räcker inte, menar hon.

”Det skulle vara bra om läkare kunde kolla hälsan, kanske vartannat år från 80 års ålder, säger Susanne Eberstein som genom att ta upp frågan nu vill skapa opinion.”

”Det är klart att frågan måste utredas först, men ur trafiksäkerhetssynpunkt är det viktigt att börja diskutera i de här banorna.”

Just trafiksäkerhet är MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbunds hjärtefråga. Frågan om regelbundna hälsokontroller för att äldre ska få behålla sitt körkort har också varit på tapeten i förbundet som har många äldre medlemmar.

Däremot är det  fel tillvägagångssätt för att lösa problemet.

Att införa hälsokontroller som ett tvång är att inskränka i människors fria vilja och tittar man på vilken ålderskategori som är inblandade i olyckor så är det inte främst 75-åringar, utan människor mellan 25 och 30 år. Vi blir inte lika reaktionssnabba som äldre men däremot har vi mer erfarenhet.

Däremot bör man som äldre lyssna på sig själv och sin förmåga – och sina nära och kära.

Ansvar, hänsyn och omdöme är tre viktiga ledord att ha med sig i trafiken. Man kanske inte ska köra bil till att man är 100 år, och viktiga saker som synen bör man naturligtvis kolla upp.

Ser man att en anhörig inte bör köra bil längre måste man våga säga till, det vill säga mer civilkurage hos allmänheten.

Om vi ser att vår granne knappt kan ta sig till bilen, oavsett om det handlar om onykterhet eller ålder, så är det vårt ansvar att reagera.  

BengtOlof Bokström, MHF

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons