Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det borde ringa en klocka

Annons

Inom landstinget i Gävleborg tycks man vara helt omedveten om att det finns personer som på grund av nedsatt hörsel inte har möjligheter att höra vanlig telefon utan tvingas kommunicera via texttelefon.

Kontakt med sjukvården görs genom att man ringer ett visst telefonnummer och uppmanas sedan göra vissa val via knappval. Man får sedan lämna sitt telefonnummer och meddelas sedan att man blir uppringd en viss tid. De som har texttelefon gör de här valen via en förmedlingscentral.

När man uppmanas att ange sitt telefonnummer så gör man det via 90 160 som är telefonnumret till förmedlingscentralen. Därefter anges direktnumret. Det som sägs förmedlas då i skriftlig form till texttelefonen.

Är det ren nonchalans eller okunnighet som gör att man struntar i att kontakta förmedlingscentralen när 90 160 anges först i telefonnumret? Det borde faktiskt ringa en klocka för ingen abonnent har 90 160 i sitt direktnummer!

De som är gravt hörselskadade och tvingas använda sig av texttelefon utestängs därmed från möjligheten till personlig kontakt med sjukvården. Sven

Svar direkt: Det är svårt att uttala sig om ett specifikt ärende när vi inte har tillgång till all information. Till exempel skulle jag vilja ha kontakt med den aktuella enheten (som jag inte kan bedöma vilken det är endast utifrån insändaren) för att se hur numret har presenterats och hur har man uppfattat det hela.

Jag vill verkligen framhålla att det inte är frågan om nonchalans eller att vi medvetet utestänger någon. Vi får ta på oss att vi har missförstått nummerpresentationen i vårt system för patienters telefonkontakt med vården (det vill säga patienten lämnar meddelande via knappkommandon och personal ringer upp, det kan röra sig om rådgivning, tidsbokning etcetera.) Vi ska se över detta internt för att bidra till ökad tillgänglighet också för patienter med till exempel nedsatt hörsel.

Sven, kontakta gärna mig så kan jag gå vidare för att att lära av den konkreta situation du beskriver. Du och din tolk når mig via landstingets växel 026-15 40 00.

Egil Hjertlöv

IT-samordnare telefoni, Landstinget Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons