Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det hade varit enkelt att kolla ankomsttiden

Annons

Måndagen den 17 oktober återkom jag tillsammans med min multihandikappade man och två vårdare från Cypern där vi avnjutit en underbar vecka. Planet lyfte från Larnaca före utsatt tid och landade 35 minuter före tidtabell. Härligt sa vi alla, att komma hem i tid då Erik tillbringat hela dagen i rullstol och nu var trött.

Jag hade beställt färdtjänst till klockan 17 och då kom vi ut, men ingen färdtjänst. Vad är detta? tänkte vi.

Vid beställningen innan vi åkte hade vi på begäran lämnat flygnumret, så det hade varit enkelt att ringa och kontrollera vår ankomst. Detta hade man kunnat göra vid lunchtid för att hinna ner i tid. Vad är det för mening att lämna flygnummer om ingen kollar?

Efter samtal med riksfärdtjänsten får vi reda på att de lagt ut beställning på bil till klockan 18. Klockan 18.15 kom bilen och döm om vår förvåning, det är en liten Caddy med plats för en rullstol och ett par passagerare.

Men allt bagage då? Hur kan man komma med en bil, som inte har plats för bagaget? Detta är skandalöst!

Jag och en anhörig till åkte i min bil, som inte är stor. Vi fick tränga in en lift och tre stora resväskor i min lilla Seat Ibiza. Vad hade hänt om vi åkt iväg med bilen innan färdtjänsten kom? Hur skulle bagaget ha kommit hem? Skulle taxiföreaget ha kostat på en taxi för bagaget?

Mycket besviken och förbannad över detta kräver jag förklaring av taxibolaget Valbo Taxi!

Margareta Pedersen-Ekström

Svar direkt: Jag beklagar att uppdraget inte var till belåtenhet för er, min chaufför följde direkta order som gavs av X-trafik i aktuellt ärende. Att vi var 15 minuter sena, hoppas jag att du har överseende med. Det berodde på beläggningsarbetet på E4 söder om Uppsala. Övriga funderingar hänvisar jag till X-trafik.

Anders Boberg

Valbo Taxi AB

Svar direkt: Vi beklagar att du inte är nöjd med den service som du önskar. I detta fall bokar vi alltid avresor med taxi från Arlanda minst en timme efter det att planet har landat. Detta för att man som resenär ska få tid att få sitt bagage och passera tullen. Den flight som ni ankom med landar på Arlanda klockan 17.00, att vi då skulle ha lovat er en hämtningstid samtidigt låter inte troligt. Vi har då bokat klockan 18.00, det vill säga en timme efter att flyget har landat. Detta följer samma mönster som när ni åkte ner till Arlanda en vecka tidigare, då åkte ni från Gävle fyra timmar och 15 minuter innan planet skulle avgå.

Att i detta fall flighten var 30 minuter för tidig kan vi inte bevaka. Flightnumret används av föraren i de fall som flighten är försenad för att avgöra om han skall vänta kvar eller skicka en ny bil senare. Att sedan bilen kom först klockan 18.15 berodde på stora vägarbeten utanför vår kontroll.

När det gäller mängden bagage så fick vi aldrig några uppgifter om att en lift skulle medfölja.

Roger Östlund

X-trafik, samordnare sjukresor och färdtjänst

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons