Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det här är lösningen

Annons

Den tillfälliga avstängningen har skapat ett visst kaos i stan vilket framförallt tycks ha drabbat handeln på Söder. Motiven till avstängen har varit dåligt redovisade och planeringen bristfällig. Vill man komma åt genomfartstrafiken eller tillfartstrafiken till centrum?

Cirka 35 procent av dem som handlar i centrum kommer med bil och de kan utan hinder ta sig till lämpligt parkeringshus eller parkering. Det är genomfartstrafiken som drabbas eftersom de som har tänkt åka från de norra stadsdelarna till Söder för att handla i någon av de trevliga butikerna där i stället väljer andra alternativ som är enklare att nå. Och vice versa.

Frågan är om vi ska tillåta en viss genomfartstrafik eller inte. Vill vi ha kvar den mysiga Söderhandeln måste vi acceptera genomfartstrafik! Med den nuvarande lösningen hindras bussarna av de bilar som väljer N. Kungsgatan eller N. Rådmansgatan vid Rådhustorget.

Oavsett hur man gör för att utveckla trafiksituationen krävs ingrepp i stadsbilden, antingen grävskopor eller motorsågar. Grävskopor blir väldigt dyrt medan motorsåg blir billigare men kanske tråkigare, eftersom trädraden närmast öster om N. Kungsgatan måste offras (inte så tråkigt eftersom de skuggar för mycket).

Det finns utrymme att plantera nytt för att kompensera bortfallet. Då skulle vi kunna göra om N. Kungsgatan till en fyrfilig tolv meter bred bussgata, egentligen ända från rondellen vid norra utfarten till Slottstorget men med tre filer fram till Staketgatan. Norrgående biltrafik kan tvingas över till Rådmansgatan vid Staketgatan för att inte butikerna på västra sidan av N. Kungsgatan ska drabbas. Avståndet mellan Rådhuset och närmaste hus på andra sidan Kungsgatan är cirka 25 meter. N. Rådmansgatan kan behållas som den är för dubbelriktad biltrafik.

Vid korsningarna med Drottninggatan anläggs refuger och upphöjning med trafikljus som prioriterar gående över Rådmansgatan och med bibehållen radiostyrning av signalerna från bussarna på N. Kungsgatan. Vid övergången på N. Kungsgatan minskas bussgatan till två filer. Trottoaren vid N. Kungsgatan är väldigt bred och kan vi få bort dem som i dag olagligen cyklar där vore mycket vunnet.

Anslutningen från Söder till bussgatan blir knepigare, men det går att ordna – kanske genom att knapra på Slottstorget och anlägga en rondell vid Hamiltongatan? Det skulle också förenkla för anslutningen av biltrafiken till S. Kungsgatan.

Jag är övertygad om att den här lösningen både skulle förenkla för busstrafiken samt minska konfrontationerna mellan gång- och cykeltrafikanter, biltrafik och bussar. Det skulle också fungera trafiksäkert eftersom om någon bil förirrar sig in på bussgatan så hamnar de i alla fall på rätt sida. Miljömässigt skulle det förmodligen bli bättre eftersom det skulle bli minskade köer. Men helt säkert finns det trädkramare som ”sågar” förslaget!

Torbjörn Edlund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons