Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En hel eftermiddag utan att få svar på 1177

Några angelägna frågor till landstingsledningen i Gävleborg.

Annons

1177 är det nummer vi alla är hänvisade att ringa för att få råd vid sjukdom. Är det helg slussas man vid behov till Familjeläkarjouren, via ett samtal till 1177.

Hur kan det då komma sig att jag ringde oavbrutet under hela söndag eftermiddag (3/2) utan att ens få svar?

Inte ett meddelande, inte en möjlighet att bli uppringd, bara ett antal tomma signaler tills samtalet kopplas bort.

Jag kollar webben som berättar om priser man vunnit för bästa möjliga kundservice. Är telefonlinjerna överbelastade, ligger någonting nere?

Hittar ingenting och absolut ingenting. Bara rubriker om den fantastiska rådgivningen, dygnet runt, året om.

Som tur är finns fler i hushållet. En av oss kan åka direkt till jouren och fråga vad det är som händer.

En vänlig sköterska ger råd, skickar med medicin och ett löfte att vi får komma in direkt under kvällen om läget försämras.

Vidare berättar hon att när det är för många patienter som ringer – så svarar man inte på 1177.

Nu ställer jag ett antal frågor som jag förväntar mig svar på:

Hur svårt kan det vara att koppla en telefonsvarare till 1177 som gör att jag som patient får någon form av respons?

Är det omöjligt att ha samma system som hälsocentralerna, dvs att man ringer upp patienten?

När tjänsten är överbelastad och jag som patient inte kommer fram, är det då meningen att jag själv kan ta beslutet att åka direkt till familjeläkarjouren – och är de i så fall tillräckligt bemannade för att ta emot obokade patienter?

Eller om jag inte får svar – är det akuten jag ska åka till?

Hänvisa nu inte detta till någon ansvarig tjänsteman ute i verksamheten, det är ni i landstingsledningen som måste – för en gångs skull – ta ert ansvar och berätta hur ni har tänkt att detta ska fungera. Era medarbetare gör redan långt mer än vad som ingår i era vackra tjänstebeskrivningar – vad gäller praktiskt arbete. Men resurser, planering, struktur och bemanning styrs till syvende och sist av er i ledningen.

Och argumentet att det är sjukdomstider just nu – det håller inte. Det vet vi alla, och just därför borde bemanningen vara anpassad efter det.

Var bara vänliga och beskriv det flöde i vårdkedjan som ni har fattat beslut om, och svara på frågorna hur vi som patienter ska göra när vi inte ens når er?

Erika Strandell, Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons