Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En ursäkt från kassan?

Annons

Det senaste året pågår en prövning hos Socialstyrelsen (SoS) av företag som ger insatser i form av personlig assistans. Mer än tusen företag måste uppfylla högt ställda krav för att få tillstånd. Det företag som inte godkänns får inte längre bedriva assistans.

Helt rätt, lagstiftningen är bra och efterlängtad av många. Den bidrar till högre kvalitet och gör att fiffelföretag hålls borta från marknaden

Ett assistansföretag i Gävletrakten fick komplettera sin ansökan om tillstånd innan man fick SoS-beslutet om godkännande 28 augusti i år. Tre veckor senare kontaktar en handläggare vid försäkringskassan i Gävle skriftligt en brukare som får assistans av företaget och överväger att inte betala ut ersättning. Man skriver att det företag han anlitar inte har fått tillstånd! När företaget fick veta detta tog man snabb kontakt med kassan och påpekade felet.

En vecka senare sänder samma handläggare ett nytt brev till brukaren där hon skriver att man har kontaktats av en representant för företaget som meddelat att uppgifterna inte stämmer och att man varit i kontakt med SoS som bekräftat att tillstånd beviljats.

Hela detta förfarande avslöjar allvarliga brister vid kassan. Att inte ta reda på fakta innan det första brevet sänds till en svårt funktionshindrad person är en försummelse som fordrar en rak ursäkt. Någon ursäkt har inte lämnats, varken till den brukare som drabbades av oro eller till företaget.

I ett läge när som i detta fall en rättslig prövning pågått men tillstånd har givits måste en handläggare ha förstånd att kontrollera detta. Och när ett fel som nu begås måste FK och andra myndigheter ha det goda omdömet att rakt över disk be om ursäkt.

Kan brukaren och företaget räkna med att få en sådan med snabb postgång, områdeschef Eva Alner Liljedahl, eller någon annan chef vid kassan?

Staffan Olsson

författare och utbildare på LSS-området

Svar direkt:

Jag vill börja med att beklaga att det inträffade skapade en onödig oro hos brukaren. Försäkringskassan får en kopia av avslagsbesluten från Socialstyrelsen. Uppgifterna sammanställs till handläggarna fem veckor efter att beslutet har fattats för att undvika att ett kommuniceringsbrev skickas till kunden innan tiden för överklagan eller komplettering har gått ut. Tyvärr fick vi inte fram rätt uppgifter den här gången.

När vi fick kännedom om detta kontaktade vi Socialstyrelsen så snart det var möjligt och skickade ut ett nytt kommuniceringsbrev till kunden där vi bekräftade att företaget hade tillstånd och att inget skulle hända med utbetalningarna.

Eva Alner Liljedahl,

Försäkringskassan

Områdeschef lokalt försäkringscenter i Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons