Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få stopp ger mindre avgaser

Nu har gatukontoret åter gjort avsnöpningar av trafiken utan anledning.

Annons

Kaplansgatan har i korsningen Staketgatan gjorts smalare så en trafiksäker högersväng är omöjlig, Nygatan har snöps av för högersväng mot norr in på Rådmansgatan.

Hur länge ska Staketgatsleden vara avsnöpt på Näringen? Orsakar varje dag incidenter och ibland plåtskador.

Kan inte de styrande inse att en flytande trafik ger mindre avgaser än denna ogenomtänkta stop/kör-organisation? Ju färre stopp desto mindre avgaser!

Sedan kan man undra varför det inte ordnas en ordentlig busstation på Slottstorget mitt i stan i stället för detta provisorium som varit sedan busstationen på torget försvann runt 1970.

Dessutom ännu ett förslag: Öppna Stora Esplanadgatan till Norrtull som planerna en gång var så försvinner mycket trafik från centrum.

En bilist, cyklist, gående och Gävlebo

Svar direkt: Korsningarna Kaplansgatan/Staketgatan samt Nygatan/Rådmansgatan har båda gjorts smalare för att minska risken för olyckor när bussar svänger höger. Bussarna måste ta ut svängen för att komma runt, tidigare skapades då en öppning till höger mellan bussen och kantstenen.

När personbilar använde öppningen som körfält riskerade de att klämmas av bussen i svängen. Denna åtgärd blev nödvändig i samband med att passagerna vid Rådhustorget byggdes om och bussarna behövde ta en annan väg. Avsmalningarna är nu bortplockade och trafiken flyter på som normalt.

Det kommer inte att återinföras två körfält vid avsmalningen av Strömsbrovägen under järnvägsbron ut mot Näringen. Hög hastighet i kombination med dålig sikt ökade risken för olyckor när fordon skulle svänga ut från godsterminalen till Strömsbroleden. Effekten av avsmalningen är sänkt hastighet och en bättre trafiksäkerhet. Planen är därför att bygga om så att detta blir en permanent åtgärd.

De utredningar om en ny busstation som gjordes i början av 2000-talet visade att dagens lösning med en centrumhållplats vid Rådhustorget är den bästa för snabba körvägar och en lättillgänglig kollektivtrafik.

Vi är dock medvetna om att det är trångt och utreder hur vi ska lösa detta. Centrumhållplatsen kommer dock fortsätta att ligga vid Rådhustorget som den gör i dag.

Öppnandet av en ny länk mellan Stora Esplanadgatan mot Norra gatan har diskuterats. Men utredningar visar att detta skulle göra att trafiken förbi framförallt Centralplan skulle öka väldigt mycket. Då Centralplan är ett gångfartsområde, där man ska köra på gåendes villkor, finns det i dag inga planer på att styra trafiken dit. Vi arbetar i stället för att minska trafiken i centrum genom att styra de bilister som inte har centrum som mål till vägar utanför.

Helena Werre

trafik- och tillståndschef, Gävle kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons