Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Friheten i undervisningen leder till anarki

Annons

Svar till Anders Jansson, debattsidan 19/9

Anders Janssons argument för Montessorihögstadiets bevarande är tagna ur en beskrivning av Montessoripedagogiken som den bör vara. Det är en utopi!

Verkligheten på Nynäs Montessoriskolas mellan- och högstadium ser helt annorlunda ut. Elevunderlaget utgörs av elever från närliggande stadsdel som ”valt” skolan för att den ligger nära. Vad Montessoripedagogiken innebär är okänt för de flesta elever och föräldrar.

Friheten i undervisningen gör att anarki uppstår. Ingen styrning eller disciplin finns och inget eget driv till att ta till sig kunskap finns heller.

Se bara till omsättningen av rektorer under skolans hela Montessoritid (rektorsbyte varje eller vartannat år). Ett försök med att tillsätta en handplockad fritidspedagog misslyckades.

De egna mellanstadieelverna söker inte högstadiet på samma skola på grund av stökigheten och den dåliga styrningen. Duktiga elever klarar skolan ändå medan flertalet stökar omkring och stör.

Undersök gärna elevtappet och personalomsättningen under de senaste åren.

Jag hoppas att Skolinspektionen som äger rum under hösten ser vad som egentligen sker.

Fakta

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons