Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Installera en säker telefonsvarare

Man får lätt uppfattningen att när det riktas klagomål mot sjukhuset i Gävle, så får man som svar (om man nu överhuvudtaget får något svar) att på grund av omständigheterna så blev det fel den här gången.

Annons

Det kan vara influensa, underbemanning, för stor tillströmning av patienter eller något annat.

Nu senast kunde man inte få svar från 1177 på en hel eftermiddag. Ingen svarade!

Bortförklaringen från Börje Svensson, divisionschef, var att systemet var överbelastat, det fungerade inte med felmeddelandet, det var tekniska fel och så vidare. Vad han naturligtvis borde göra är att installera en säker telefonsvarare som kunde informera om ett alternativ:

”Nu är det många som ringer. Vi har därför ordnat med en extra telefon. Den har nummer xxxx.” Det kan inte vara alltför svårt att ordna bemanning till en sådan vid hög belastning. Om det fungerar bra med sjukvårdsupplysningen skulle det avlasta akuten. Många åker dit i onödan, medan andra, som verkligen behöver akuthjälp, drar sig för det på grund av de orimliga väntetiderna.

Det är svårt att komma ifrån att man får intrycket att nonchalans, brist på konstruktiva förslag till lösningar och inställningen att patienterna är till för oss i vården i stället för tvärtom.

Så, vad blir det alternativa numret till 1177?

Jahn

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons