Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag har inte råd att vara sen

Annons

Skärpning X-trafik!

Linje 41 har varit under all kritik den senaste tiden. Förr har jag aldrig haft något problem, men nu är jag less!

Vecka 2 var bussen i regel 15 minurer sen varje dag när jag skulle åka till jobbet. Jag bor i Sandviken och jobbar i Valbo, så det är linje 41 som gäller för att ta mig till jobbet.

Jag börjar klockan 10 på morgonen, så jag gör mig klar och väntar på bussen i god tid innan den ska gå från hållplatsen klockan 9.18. Enligt tidtabellen ska bussen vara i Valbo 9.40. Lagom tid innan man börjar arbeta för dagen. Det finns alltså en hel del marginal innan man blir sen. På vardagarna går det ändå an, men på helgen när jag öppnar själv är det värre. Den 21/1 blev måttet rågat:

Efter att jag hade väntat på bussen i cirka 20 minuter fick jag höra att bussen är 25 minuter sen. Den skulle alltså komma om fem minuter. Då är det redan försent för mig att ens tänka på att ta bussen utan att komma försent till Valbo.

Som tur var, var min sambo hemma och kunde sätta sig i bilen och skjutsa mig. Om han inte hade varit det hade jag kommit så pass sent till jobbet att jag hade fått en bötesavgift på x antal tusenlappar för att jag inte öppnade butiken i tid. Men den skulle väl X-trafik i så fall betala?

Jag har inte råd att komma försent till jobbet. Men med en busstrafik som inte fungerar, så är det tydligt att jag blir sen. Man ska inte behöva ta tidigare bussar för att komma i tid. Inte när den ska vara i god tid enligt busstidtabellen.

Sara

Svar direkt: X-trafiks målsättning är att busstrafiken skall vara pålitlig för våra kunder. Upprepade och återkommande förseningar accepterar vi inte och vi för en kontinuerlig dialog med entreprenören för att dessa kvalitetsbrister skall rättas till.

Vad som hände den aktuella helgen var en förfrysning av bromssystemet på din buss. X-trafik har under sommaren och hösten arbetat med ett program för vinterförberedelser hos samtliga våra entreprenörer. Allt för att säkra att bussar och tåg fungerar och att framkomligheten säkras på gator, vägar och spår.

Här har det uppenbarligen klickat i förberedelserna och det ber vi om ursäkt för. Händelsen har redan diskuterats med den berörda entreprenören och vi har fått besked om att rutinerna har setts över för att detta inte ska upprepas. Kontakta X-trafik då det du varit med om omfattas av vår resegaranti.

Man ska kunna lita på bussen!

Lars Björling

affärschef, X-Trafik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons