Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag lär mig mycket av ”Maestro”

/
  • Programledaren Kristian Luuk (i blått) och tre av deltagarna i ”Maestro”: Ola Rapace, Claes Elfsberg och Jörgen Kruth.

Annons

I GD den 8 september tar Gunilla Kindstrand upp en debatt kring TV-serien ”Maestro”. Hovsångerskan Siv Wennberg ser TV-programmet som ett i en trend att förvandla konstnärlig verksamhet till en lekstuga. Gävles konserthuschef menar däremot att man måste få leka med den klassiska musiken.

Båda är dock proffs, sångerska respektive konserthuschef. Men det saknas den tredje parten i debatten nämligen tittarna – dem som TV-programmet vänder sig till. Själv har jag med stor behållning följt programmen eftersom jag lär mig mycket av dem.

Främst förstås att det inte är någon lätt sak att leda en orkester eller kör och få det att bli musik. Genom de olika ”lektionerna” synliggörs olika aspekter på dirigering: Puls, rytm, slagteknik, kroppsspråk, ledarskap, uttrycka känsla, fokusering med mera.

Genom kommentarer av musiker, lärare och jury och de tävlandes egna diskussioner får man sedan en inblick i vad som är svårt, olika missar de gör, vad som saknas, hur det kan göras bättre, deltagarnas egen utveckling och så vidare.

”Det stora uppdraget för en symfoniorkester är att lära människor att lyssna, inte bara att höra”, säger Siv Wennberg.

Men det är just det programmet ”Maestro” gör. Genom programmet har jag som amatör fått en bättre ingång till att lyssna, inte bara höra. Jag förstår något mer av dirigerandets konst och vad det är som gör att ”det blir musik”.

Programmet är inte bara en lekstuga och tävling utan det rymmer en indirekt pedagogik, och jag är imponerad inte minst av musikernas välvilja och förmåga att följa de tävlandes försök till dirigering.

Men det är klart att det kunde vara skönt att slippa en del av lekstugeinslagen, främst de förnedrande momenten av utslagning. Men kanske det ger en spänning som måste till för att tittarna ska ta till sig de många ”lektionerna”.

Inga Michaeli

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons