Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kan man lita på Länsförsäkringar Bank?

Annons

I början av januari ramlade det in ett brev från Länsförsäkringar Bank med en straffavgift för att vi övertrasserat ett konto. Mäkta förvånade loggar vi in på internetbanken och ser att man dragit årsavgiften för bankkort, på flera konton, bland annat på ett konto som för tillfället inte innehöll några pengar.

Men, eftersom vi är så kallade helkunder (vi har alltså både bankaffärer och alla försäkringar i detta bolag) är vi rätt säkra på att det innebär att vi är befriade från kortavgifter som en bonus. Vi bläddrar i våra papper från banken, och jo, där står det att inga kortavgifter tas ut av helkunder.

Vi tar kontakt med banken dagen därpå och får då till svar att kontokrediteringarna av årsavgift för bankkort sköts manuellt och har missats, att banktjänstemannen för egna noteringar i sin almanacka om vilka kunder som kommer i åtnjutande av denna förmån.

Kan det verkligen vara sant? Och i så fall, vad händer om denna person slutar, blir sjuk och så vidare?

Det borde inte vara något som helst problem att lägga in det hela i ett dataprogram. Kan man lägga in att avgiften ska dras så borde det väl gå att lägga in att den inte ska dras.

Fyllda av onda aningar ber vi en bekant, också helkund i samma bolag, att kolla om avgift har dragits för bankkort på deras konto. Så är fallet och ännu fler obehagliga tankar dyker upp: Luras banken? Men så kan det väl inte vara?

Vi uppmanar alla helkunder att kolla sina konton angående dessa kortavgifter. För vår del rör det sig om 1 000 kronor, ett ganska stort belopp i sammanhanget, men hur många helkunder har detta bolag och hur många har man ”missat”?

Lurade kunder?

Svar direkt: Eftersom du ej gett dig till känna så har vi inte haft möjlighet att titta närmare på ditt ärende så mitt svar blir generellt beskrivande på hur våra erbjudande och rutiner fungerar.

Naturligtvis välkomnar jag dig att ta kontakt med oss för att reda ut vad som eventuellt kan ha blivit fel just för dig och din familj.

Vi erbjuder våra bästa och trognaste kunder rabatter och förmåner. Du och din familj har som alla våra helkunder bank- eller betalkort fritt från årsavgift. Rabatten dras av vid årsskiftet. Hanteringen av dessa rabatter sköts automatiskt via vårt datasystem. Har du strax före årsskiftet blivit ny helkund måste vi dock lägga in rabatten manuellt för första året.

I ditt fall verkar det som vår manuella rutin runt årsskiftet inte fungerat utan att mänsklig glömska ställt till det. Vi ber naturligtvis om ursäkt om det skulle vara fallet.

Tommie Högberg

chef Försäljning

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons