Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kontakta oss om uppgifterna inte stämmer

Annons

Svar till ”Drabbad” den 29/3:

Jag vill börja med att beklaga att du känner dig illa behandlad av Försäkringskassan. Vi har förståelse för att den som blir nekad ersättning kan känna sig ifrågasatt och det är en utmaning för Försäkringskassan att klara bedömningarna med full respekt och empati för den enskilde. Vissa omständigheter måste vara uppfyllda för att ersättning ska kunna betalas ut.

Innan vi fattar beslut skickar vi ut kommuniceringsbrev där vi sammanfattande beskriver hur vi tänker och vilket beslut vi överväger att fatta.

Vi bifogar även vid detta tillfälle underlag som kommit in till Försäkringskassan från någon annan än dig själv. Ibland hänvisar vi också till Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsstöd som innehåller rekommendationer för sjukskrivningstid för att ytterligare förklara vad beslutet baserar sig på.

Om du inte tycker att uppgifterna stämmer i samband med kommuniceringsbrevet är det viktigt att du tar kontakt med oss så att vi får gå igenom ärendet tillsammans. Om du är missnöjd med beslutet kan du först begära omprövning, som görs av omprövningsenheten inom Försäkringskassan. Skulle du fortsättningsvis vara missnöjd kan du gå vidare och överklaga till Förvaltningsrätten.

Eva Alner Liljedahl

områdeschef i Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons