Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kort sagt

Annons

Peter Kollin, kontorschef Swedbank, skriver ”minskat kontantbeteende är bra inom tre viktiga områden”.

Men han ”glömmer” det fjärde, väsentliga skälet: De vill att vi ska använda kort för att bankerna tjänar vansinnigt bra på att kunderna handlar med kort. Själva kortavgiften på omkring 200 kronor per år räcker inte. Varje gång du drar ditt kort tjänar banken lite pengar och knaprar från handelns omsättning 80 öre upp till tre kronor. Dryga två miljarder korttransaktioner görs per år. Är det ett kreditkort du använder tar banken dessutom cirka 1,6 procent på hela köpbeloppet. Fina bidrag till bankvinsterna!

Varför ”glömde” du det här fjärde viktiga området, Peter Kollin?

Kontantbetalare

Det är skillnad på kunder och kunder. Det är ingen som klagar på SEB, Danske Bank, Länsförsäkringar Bank, Skandiabanken och så vidare. Så fråga deras kunder hur de överlever utan kontanter. Bara som ett litet tips till er alla som klagar på Swedbank.

Nöjd kund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons