Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt mig slippa er gratistidning

I Gävle där jag bor har Mittmediakoncernen, tidningarna Arbetarbladet, Gefle Dagblad med flera publikationer börjat med en gratistidning som heter ”Mitt Gävle”.

Annons

Varje torsdag framöver kommer tidningsbudet att i min brevlåda stoppa ner detta tryckalster. Jag ska fortsättningsvis föräras detta nöje tillsammans med 48 000 andra Gävlebor.

Vad innehåller då detta styva journalistiska alster tryckt på det för gratistidningar vanliga tunna, porösa och något spröda papper ,inte att förglömma den stickiga trycksvärtedoften?

Mest skit egentligen, men lugn jag ska förklara vad jag menar.

”Mitt Gävle” 4 april till 11 april (trumvirvel) innehåller följande:

Av 32 sidor är 14 sidor helt fyllda med annonser och reklam, sju sidor är till hälften eller mer fyllda med annonser och reklam och slutligen är sidor ungefär till en fjärdedel av sidorna fyllda med annonser eller reklam.

Av tidningen som helhet är alltså nästan 19 av 32 sidor annonser och reklam, jo man tackar.

Att tidningen inte består helt av annonser och reklam beror på att om en gratistidning innehåller ”icke obetydlig mängd redaktionell text” (Direkt Marknadsförings Nämndens riktlinjer) så betraktas den inte som direktreklam.

Gratistidningen har vips förvandlats från direktreklam till samhällsinformation och jag förvägras rätten att freda min brevlåda från gratistidningen med min Nej tack till reklam- lapp.

Hur ser då denna (viktiga) samhällsinformation i form av redaktionell text ut i ”Mitt Gävle” ?

Av 32 sidor är det 11,5 sidor redaktionell text varav tre sidor sammanlagt är bildmaterial, således består den ”icke obetydliga mängden redaktionell” text av 8,5 sidor av 32.

Av artiklar kan åtminstone två bedömas vara delvis marknadsföring av enskilda verksamheter.

Dels ett reportage om en hälsocentral dels ett reportage om en krog och deras hemgjorda öl, i bägge fallen framträder namn och bild på verksamheterna som omnämns i positiva ordalag.

En hel sida av tidningen är det journalistiska bravurnumret tv-tablå med kanal 1-5. Vem har så få kanaler i dessa tider?

Den redaktionella texten överlag är enkel och billig precis som det anstår en gratistidning.

Jag har förståelse för Mittmedia som vill öka annonsintäkterna, men en gratistidning är fel väg att gå, har man missat miljödebatten helt?

Framförallt vill jag kunna välja och välja bort vad man stoppar i min brevlåda.

Peter Arnell

Konsumentsekreterare

SVAR DIREKT FRÅN MITT GÄVLE:

Gratistidningen Mitt Gävle rör verkligen upp känslorna. Massor av glada tillrop och berömmande ord från såväl läsare – varav många saknat en tidning i någon form – och våra konkurrenter på det lokala medieområdet. Och sedan några motsatta synpunkter, som insändarskribenten här ger uttryck för.

Jag har full respekt för Peter Arnells åsikter och hans yrkesroll. Därför skulle jag aldrig uttrycka mig nedlåtande om hans arbete som konsumentsekreterare.

Om man inte vill ha Mitt Gävle i sin brevlåda går det bra att kontakta kundtjänst, 026-15 95 15.

Jan Sundström

redaktör, Mitt Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons