Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Man ska förtjäna högre lön

Brukligt är att en löntagare visar sig vara förtjänt av löneförhöjning. Lärarfacket hänvisar till en annan yrkesgrupps löneutveckling. I detta fall civilingenjörer. En civilingenjör har en väsentligt högre lön.

Annons

Möjligt är ju att jämföra lärarens löneutveckling, övriga förmåner och arbetstid med till exempel sjuksköterskornas eller förskollärare/fritidspedagoger. Det borde väl vara mer i fas framförallt för att det är yrkesgrupper som mestadels är anställda inom offentlig sektor.

Skolan i sin helhet har ju varit en het potatis under de senare åren. Väldigt många föräldrar har valt en annan skolform för sina barn. Missnöjda lärare som ska undervisa och ge våra barn en del av den kunskap som behövs inger inget förtroende för de skolor där vi lämnar våra barn en stor del av deras vakna tid.

Grundskolläraren har 44 timmars arbetsvecka. För att kompensera det har man cirka tio veckors ledighet, fördelade på olika lov som höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov. I det fall en arbetsvecka består av 44 arbetstimmar så betyder det att varje arbetsdag om man drar bort en timmes lunchuppehåll att läraren arbetar från klockan 08.00 till 18.00.

Så är det inte, det vet vi. Läraren har rätt att utföra en del arbete på annat ställe än i skolan. Det sker då oftast i det egna hemmet. Det finns många jämförelser att göra med andra yrkesgrupper.

Om en lärare har en praktikant som ska bli lärare och behöver vara ute på en arbetsplats så får läraren extra ledighetsdagar i förhållande till praktikens längd. En sjuksköterska är skyldig att ta emot dem som praktiserar inom sjukvårdsyrket – utan extra ersättning.

Det fanns en tid när den barnledige läraren kunde vara barnledig under läsåret, gå tillbaks i tjänst under sommarlovet och på så sätt förlänga sin barnledighet väsentligt. Jag vet inte hur det är nu eftersom jag inte längre arbetar inom skolan.

Sedan har vi det där med mobbning och barn som far illa i skolan. Alla dessa barn har inte ointresserade föräldrar. Många är förtvivlade när de skickar barnen till skolan. Hur är det med den vuxnes ledarskapsförmåga?

Inga 10 000 kronor kan göra arbetssituationen för elever och lärare bättre om man inte arbetar fram ett bättre arbetsklimat i skolan. Här har lärarfacket sin största utmaning, inte att höja löner eller andra förmåner som endast gynnar läraren och inte eleverna.

Till att börja med så borde varje lärare ha ett eget kontor. Det behöver inte vara exklusivt eller överdrivet stort. Det ska innehålla det läraren behöver för att kunna utföra sina arbetsuppgifter utanför undervisningstiden. Det skulle vara en hemvist för läraren och här skulle arbetsdagen avslutas, inte vid lärarens eget köksbord, eller andra utrymmen av privat karaktär.

Det finns många lämpade som lärare/pedagoger, tyvärr finns alltför många som arbetar inom skolan och som är direkt olämpliga att ledsaga unga människor i livet. Ingen lärare kan svära sig fri från att dennes förhållningssätt påverkar elevernas liv i framtiden.

LO-medlem

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons