Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu krävs mobilisering!

Arbetet med Gävle Hamn har startat med muddring med mera men för att få anslutande godsinfrastruktur behövs mobilisering.

Annons

Jag ser ingen aktivitet från regionen, kommunen, politiken eller massmedierna. Vill man ingenting eller tror man att det sköter sig självt? Saknas det helt omvärldsbevakning? Så verkar det vara.

För gruvsatsningen i Bergslagen, där tåget är det enda möjliga, har Näringslivets Transportråd pekat ut åtgärder med satsning på ökad bärighet längs Bergslagsbanan och sträckan väster om Vänern till Göteborg och Göteborgs Hamn. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som smyger i vassen, nämner vid ett flertal tillfällen sträckan Ludvika-Oxelösund eller Dalabanan mot Västerås, med en inlandshamn. Hon är bosatt i Södertälje och vill gärna få båttrafiken där förbi.

I dag har exempelvis ABB stora problem att frakta de stora transformatorerna de bygger i Ludvika till en hamn och har nu valt Oxelösund som sin hamn. Det kunde ha varit Gävle i stället.

Arbetet med infrastrukturproppen pågår vid regeringskansliet så nu måste aktivitet igång. Vad gör länets riksdagspersoner?

ARF

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons