Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oproffsigt av expediten

Annons

Jag är 36 år och har handlat i otaliga butiker i mina dagar, allt från exklusiva butiker till stora butikskedjor. Jag har aldrig råkat ut för något så oproffsigt som jag gjorde häromdagen.

Jag gick in i en butik i Valbo köpcentrum, en butik som tillhör en större kedja. Jag ser mig om, hittar två par byxor, visar expediten dem och säger att jag går in och provar dessa två. Varsågod säger hon.

Väl inne i provhytten, 15 sekunder senare, har jag precis fått av mig mina byxor och står i trosor med de nya byxorna i handen, då rycker människan upp draperiet och frågar: Går det bra?

Eh, jag har inte hunnit få på mig dem ännu säger jag.

Hon ser att jag bara står i trosor och drar igen draperiet och går.

Jag blir faktiskt lite chockad. Jag känner mig som en potentiell snattare, uppenbarligen efter som hon var tvungen att SE vad jag gjorde. Jag känner mig förnedrad. Jag känner mig ledsen.

Jag provar klart, går till kassan för att – faktiskt ganska motvilligt – betala byxorna. Jag väljer att köpa byxorna lite för att inte framstå ännu mer som en potentiell tjuv. Inte ett ord från expediten.

Jag frågar henne: Trodde du att jag skulle snatta något eftersom du ryckte upp draperiet?

Hon svarar: Nej, vi måste göra så.

Jag säger att du har väl kunnat fråga mig om det gick bra utan att dra upp draperiet? Hon svarar, ja, men vi måste göra så där. Jag säger att hon fick mig att känna mig som en tjuv.

Hon svarar att det inte alls var hennes mening, och då bad hon om ursäkt. Hon tillägger även att dom har problem med snatteri i den butiken. Hmm...

Där står jag alltså, känner mig illa till mods, utpekad som en snattare, blottad in på trosorna och ångar bittert mitt inköp.

Jag fick alltså en ursäkt, men på min egna begäran kan man säga. Om jag inte hade köpt något så hade hon inte tilltalat mig, om jag inte hade nämnt något om detta när jag skulle betala så hade hon inte heller sagt något eller bett om ursäkt.

Jag funderar länge på det som hänt. Kan det verkligen vara så att personalen har direktiv om att rycka upp draperier för att kunna se vad kunden har för sig?

Jag ringer upp butikskedjans Sverigechef för att få svar och så kanske butiksbiträdet kan komma undan med sitt beteende. Sverigechefen blir så klart chockad och upprörd, självklart ska ingen personal bete sig så.

Kontentan blev ändå att jag lämnade tillbaka byxorna i ren protest, men då till butiken inne i stan, som för övrigt har ett helt annat förhållningssätt till sina kunder, mycket bra med andra ord! Jag kan dock garantera att jag aldrig mer ska besöka den där hemska människans butik.

Ett tips: Googla på serviceyrke. Skillnaden mellan bra och dålig service/bemötande är lika med att sälja eller inte sälja! Kunden är ditt enda fokus! Therese

Skillnaden mellan bra och dålig service/bemötande är lika med att sälja eller inte sälja!

Therese

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons