Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Problemet är inte bristen på auktoritet

Annons

Det har i insändare framhållits att lärarna måste bli mer auktoritära. Denna syn på pedagogik och lärande dyker med jämna mellanrum upp i samhällsdebatten likt ett hack i en grammofonskiva.

Min erfarenhet är att det inte är bristen på auktoritet som medför problem i våra skolor – utan bristen på kompetenta och engagerande lärare. Varken jag eller mina tre barn upplever att stökiga klassrum är anledningen till meningslösa lektioner.

Däremot är mördande tråkig undervisning, och ett rådande synsätt att alla elever ska stöpas i samma form en förklaring till många elevers (och föräldrars) frustration och ångest.

Ett exempel på nämnda stöpning är att alla elever ska kunna hantera det mesta i en rasande hastighet, de långsamma ska följaktligen fostras till kvicka adepter. Jag var själv långsam i skolan (och är det fortfarande), vilket inte på något sätt har försvårat min karriär.

Av alla lärare som jag har haft kontakt med är det bara en handfull som har lyckats skapa intresse kring sina ämnen, och därigenom vunnit respekt bland eleverna. Knappast smickrande för yrkeskategorin således.

Läxor (till förbannelse) är nästa problem som borde debatteras mer. Företeelsen med läxor är ett ständigt stressframkallande gissel som inte på något sätt förbättrar situationen – snarare tvärtom.

Möjligheten till avkoppling efter skolan är givetvis lika viktig som för oss vuxna, som helst inte ska ta med arbetsuppgifter hem efter en lång arbetsdag. I det perspektivet är det en angelägen arbetsmiljöfråga – i skolan uppenbarligen en nullitet. Nyfikenhet och lusten till lärande kvävs effektivt i våra kunskapsfabriker. Ingen av mina barn känner en glädje i att få ta del av nya kunskaper.

I stället blir det fråga om en jakt på höga poäng och goda betyg. De får nämligen ofta höra från sina lärare att det är biljetten till jobb i framtiden. Det är så sorgligt att jag ibland känner stort missmod över skolans förmåga att utbilda våra barn och ungdomar till en ljusnande framtid.

P E Wedin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons